محمدی: دوسیه 400 تن محکوم به اعدام، مجدداً بررسی می شود

مقامات افغان اعدام بیش از چهار صد تن را که از سوی محاکم این کشور محکوم شده اند یک معضل جدی دانسته ومیگویند تلاش میشود تا راه حل دیگری برای آن جستجوگردد.

عبدالعلی محمدی مشاور حقوقی اشرف غنی احمدزی به رادیوآزادی گفت که تا حالا حکم اعدام این افراد از سوی رییس جمهور تایید نشده و تصمیم برآن است که دوسیه های شان بررسی مجدد شود.

بگفته آقای محمدی هفته گذشته دیدار رییس جمهوراحمدزی از محبس پلچرخی نشان دهنده آن است که او در موضوع زندانیان جدی بوده وتلاش میکند تا عدالت تامین گردد:

" این یک موضوع بزرگ است،اعدام کردن چهارصد تن یک بحران بوده و یک معضل بسیار جدی می باشد.

از دید حقوقی چهار صد و چند نفرکه محکوم به اعدام هستند یکبار دیگر این فرصت را بدست میآورند که دوسیه های شان مورد باز رسی قرارگیرد و راه های حل دیگر پیدا شود. "

هرچند آقای محمدی در مورد شمار دقیق افراد که به اعدام محکوم شده اند چیزی نگفت اما گزارشها میرساند که حکم اعدام نزدیک به صد تن آنان از سوی ستره محکمه افغانستان نیز تایید شده و نیازبه توشیح رییس جمهور دارد.

گفته میشود که ستره محکمه افغانستان تا حالا حکم اعدام بیش از سه تن این افراد را که از سوی محکمه ابتدایه واستیناف به اعدام محکوم شده اند تایید نکرده است.

این درحالیست که شش تن به جرم قتل، سرقت مسلحانه، اختطاف و تجاوز جنسی بر زنان روز چهارشنبه هفته گذشته درکابل اعدام شدند.

مردم عام افغانستان ازاین اعدام های استقبال کردند اما شماری از سازمانهای بین المللی حقوق بشربا آن مخالفت نشان دادند.

دراین حال عبدالعلی محمدی مشاور حقوقی رییس جمهور احمدزی میگوید به هدف تامین عدالت دوسیه های اتباع خارجی که در محبس پلچرخی زندانی هستند نیز دوباره بررسی میشود:

" تعدادی از اتباع خارجی در آنجا محبوس هستند که نتوانسته اند جریمه نقدی را بپردازند.

با زندان پلچرخی همآهنگی کردیم که لست آنان را بفرستد،تابعیت ومقدار جریمه نقدی شان را مشخص کند تا به رییس جمهور بفرستیم. "

لوی څارنوالی افغانستان مطابق فرمان رییس جمهور احمدزی روز دوشنبه دوسیه های هفت هزار و سه صد تن از محبوسین زندان پلچرخی را به منظور بررسی بیشتر به ریاست جمهوری فرستاد.

مقامات در ریاست جمهوری افغانستان می گویند که آقای احمدزی هیات خاصی را برای بررسی دوسیه های و وضعیت زندانیان محبس پلچرخی ومحابس دیگر افغانستان موظف ساخته است.

بگفته آنان رییس جمهور اشرف غنی احمدزی سعی دارد تا دوسیه های تمام زندانیان بررسی شده وحق به حقدار آن برسد.

نسیم شفق