عبدالله: جامعه جهانی، نیروهای امنیتی افغان را بهتر تجهیز کند

در حالیکه تا اخیر سال روان میلادی ماموریت جنگی نیروهای خارجی در افغانستان پایان میآبد مقامات افغان از جامعه جهانی میخواهد که باید به تجهیز و آموزش نیروهای نظامی افغان بیشتر توجه کند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی، روز چهارشنبه در کابل در سیمینار مشترک سه روزه رهبران ارشد نیروهای امنیتی افغان و آیساف گفت بر بنیاد توافقنامه های که با امریکا و ناتو امضا شده باید برای تجهیز و تقویت نیروهای افغان تلاش های جدی صورت گیرد:

" خوشحال هستیم که موافقت نامه ی امنیتی میان افغانستان و امریکا و ناتو به امضا رسید.

و توقوع ما از همکاران بین المللی ما این است که به صدای همکاران افغان خود در مورد مشکلات شان که همانا تجهیز و آموزش نیروهای افغان است، گوش فرا دهند. "

هدف از برگزاری سیمینار سه روزه میان نیروهای امنیتی افغان و آیساف، این است تا مشکلات درآن مطرح و برای حل چالش های راه حل جستجو گردد.

مقامات افغان درحالی به تجهیز و آموزش بهتری نیروهای افغان تاکید میکنند که،حملات طالبان مسلح و تلفات نیروهای افغان در این اواخر در این کشور افزایش یافته است.

محمد عمر داودزی سرپرست وزارت داخله افغانستان که در این سیمینار سخنرانی می کرد گفت که مخالفان مسلح تکتیک حمله های شان را تغییر داده اند و بیشتر پوسته های امنیتی نیروهای افغان را مورد حمله قرار میدهند.

آقای داودزی گفت که طالبان با تجهیزات سنگین و پیشرفته مجهز شده اند که نیروهای امنیتی افغان ان را در اختیار ندارند.

سرپرست وزارت داخله می گوید که تجهیز نیروهای امنیتی کشور برای مقابله در برابر طالبان مسلح یک نیاز جدی است:

" پولیس دهشکه و زیکویک و توپ هشتاد و دو ندارد، در حالی که باید برعکس این می بود، چون دنیا با ما است. آنها خود دزد اند اما متاسفانه نیروهای مان از این تجهیزات برخوردار نیستند. "

آقای داودزی افزود که در حال حاضر نیروهای پولیس تنها با سلاح های کهنه یی مانند کلاشنیکوف و پیکا در برابر مخالفان مسلح می جنگند و باید به این مشکل رسیدگی جدی صورت گیرد.

هرچند جامعه جهانی بارها به همکاری هایش برای تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی افغانستان تعهد کرده است، اما به گفته ی مقام های امنیتی کشور تا حالا این تعهدات عملی نگردیده است.

در همین حال، فرمانده ی عمومی نیروهای خارجی در افغانستان می گوید که کمک های جامعه جهانی برای نیروهای امنیتی افغانستان مشروط به حساب دهی شفاف بوده و آنان نیز تلاش دارند تا نیروهای امینتی افغان را تجهیز وتقویت کنند.

آگاهان می گویند اگر بخاطر حل مشکلات و تجهیز نیروهای امنیتی افغان رسیده گی به وقت صورت نگیرد باعث تلفات بیشتر آنان شده و این موضوع بر روحیه آنها نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

نظیفه محبوبی