عواید معادن زغال سنگ ولایت سمنگان افزایش یافته است

مقامات ولایت سمنگان از افزایش عواید معادن زغال سنگ در جریان سال روان خبر می دهند.

صدیق عزیزی سخنگوی سرپرست این ولایت به رادیو آزادی گفت که عواید معادن شباشک و دهنه تور ولسوالی دره صوف بالا این ولایت میلیون ها افغانی افزایش یافته است.

سخنگوی سرپرست ولایت سمنگان همچنان علاوه کرد که سال گذشته آنان از این دو معدن زغال سنگ حدود 1 میلیارد و 6 میلیون افغانی عاید به دست آورده بودند، اما وی گفت که اکنون تنها در شش ماه نخست سال روان عواید معادن شباشک و دهنه تور ولسوالی دره صوف به 1 میلیارد و شش نیم میلیون افغان می رسد که در شش ماه سال گذشته این رقم به 785 میلیون و 500 هزار افغانی می رسید.

به گفته آقای عزیزی، در عواید معادن زغال سنگ ولایت سمنگان دو برابر افزایش رونما شده و عمده ترین عامل افزایش عواید این دو معدن بهبود وضعیت امنیتی در این ولایت می باشد:

" در عواید زغال سنگ ما بیشتر از 227 میلیون افغانی افزایش رونما شده و این مسأله نسبت به سال گذشته خیلی زیاد سبب تجارت زغال سنگ شده و همچنان عوامل اساسی آن بهبود امنیت و تقاضای بیشتر مصرف کننده ها می باشد."

آقای عزیزی می گوید، زغال سنگ ولایت سمنگان در سطح منقطه از کیفیت بهتر برخوردار بوده و از دولت مرکزی خواست تا در راستای بهبود تجارت زغال سنگ و استخراج قانونی معادن، سهولت های را فراهم کند تا عواید این معادن منبع خود کفایی اقتصادی برای بودیجه دولت افغانستان شود.

آقای عزیزی به مشکل موجود در برابر تجارت و استخراج این معادن اشاره کرده گفت که در طول 13 سال گذشته سرک مرکز ولایت سمنگان شهر ایبک با ولسوالی های شش گانه آن ترمیم و قیرریزی نشده است.

وی گفت که آنان در راستای انتقال زغال سنگ از معادن دور افتاده این ولایت با مشکلات متعدد روبرو اند:

"هنوز هم راه 6 ولسوالی با مرکز سمنگان گاهی مسدود می باشد، چون این راه ها بازسازی نشده اند و سرک ها همه خامه هستند. این مشکل ایجاد کرده است، بخاطر انتقال زغال سنگ و مواد استخراج شده از معادن سمنگان."

به گفته مقامات ولایت سمنگان، هنوز هم بنابر مشکلات موجود در بعضی از نقاط این ولایت استخراج غیر قانونی معادن جریان دارد.

این در حالیست که سال گذشته در هنگام استخراج غیر قانونی یکی از معادن زغال سنگ در ولایت سمنگان انفجاری رخ داد که بیش از 20 تن کشته و مجروح بر جا گذاشت.

مجیب الرحمن حبیب زی، سمنگان