ولسی جرگه: نتایج نهایی انتخابات شوراهای ولایتی باید بزودی اعلام شود

ولسی جرگه افغانستان با توجه به تاخیر در اعلام نتایج نهایی انتخابات شورا های ولایتی تاکید می کند که کمیسیون مستقل انتخابات باید هر چه زودتر سرنوشت کاندیدان را مشخص سازد.

صدیق احمد عثمانی معاون اول این جرگه در اجلاس عمومی روز شنبه با ابراز این مطلب گفت، پروسه قانون گذاری به مشکل روبرو شده و بیشتر قوانین از سوی مشرانو جرگه تصویب ناشده باقی مانده است:

" نتایج شورا های ولایتی باید هر چه زود تر اعلام شود تا دو ثلث مشرانو جرگه که منتظر آمدن نماینده گان شورا های ولایتی و شورای ولسوالی است تکمیل گردد ما همین حالا در پروسه قانون گذاری مشکل داریم چندین قانون از ولسی جرگه پاس شده متاسفانه مشرانو جرگه به دلایل که خود شان دارند تصمیم نمی گیرند."

آقای عثمانی همچنان از رییس جمهور افغانستان خواست تا در این زمینه توجهء جدی نماید.

بر اساس قانون، مشرانو جرگه یک صد و دو عضو دارد که متشکل از نماینده گان انتصابی از سوی رییس جمهور، شورا های ولایتی و ولسوالی ها می باشد.

اما اکنون مدت کار نماینده گان شورا های ولایتی در این جرگه پایان یافته و نیاز است تا نماینده گان جدید به این جرگه معرفی گردند.

کمیسیون شکایات انتخاباتی در جریان هفته گذشته نتایج فیصله و بررسی های خود را برای بار دوم در این خصوص به کمیسیون مستقل انتخابات فرستاد.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی گفت، کار روی بررسی و داخل سازی این فیصله ها در سیستم ادامه دارد و تلاش می شود تا نتایج به زودی اعلام گردد:

"کمیسیون مستقل انتخابات فیصله های کمیسیون شکایات انتخاباتی را عملاً در سیستم تطبیق می کند و کار جریان دارد و احتمال دارد که در جریان همین هفته نتیجه نهایی انتخابات شورا های ولایتی رسماً از سوی کمیسیون اعلام گردد."

نتایج ابتدایی انتخابات شورا های ولایتی به تاریخ 31 ماه ثور اعلان شد اما به خاطر طولانی شدن بحران انتخابات ریاست جمهوری، اعلان نتایج نهایی انتخابات شورا های ولایتی به تعویق افتاد.

انتخابات شوراهای ولایتی همزمان با انتخابات ریاست در شانزدهم حمل امسال برگزار گردید اما با گذشت بیش از هفت ماه نتایج نهایی این انتخابات تا حالا از سوی کمیسیون مستقل انتخابات روشن نشده است.

برخی از کاندیدان شوراهای ولایتی و اعضای ولسی جرگه، کمیسیون های انتخاباتی را متهم به کند کاری و بی توجهی در این زمینه کرده و انتقاد می کنند که این کمیسیون ها در برگزاری و پیشبرد روند انتخابات به گونه درست عمل نکرده اند.

جاوید حسن زاده