افغانستان و عربستان میخواهند روابط ستراتیژیک شانرا گسترش دهند

مقام های افغان از توسعه روابط ستراتیژیک میان کابل و ریاض پس از آن خبر می دهند که اشرف غنی احمدزی رییس جمهور افغانستان بعد از ادای حج عمره، با مقامات عربستان سعودی ملاقات کرد.

سایت رسمی ریاست جمهوری افغانستان خبر می دهد که رییس جمهور احمدزی در مورد موافقتنامه همکاری های ستراتیژیک میان افغانستان و عربستان سعودی و همچنان روی برخی مسایل دیگر از جمله مشکلات حجاج افغان در آن کشور با شهزاده سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی بحث کرد.

بر اساس گزارش، آقای احمدزی گفته است که افغان ها می خواهند عربستان سعودی در تامین صلح و ثبات در این کشور نقش مهم را ایفاء کند.

ولیعهد عربستان سعودی که به نمایندگی از عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سعودی با رییس جمهور افغانستان دیدار کرد، بر اساس گزارش وعده سپرد که کشورش از هیچ نوع تلاش برای تامین صلح و ثبات در افغانستان دریغ نخواهد ورزید.

در همین حال انتظار می رود که رییس جمهور افغانستان فردا (سه شنبه) طی یک سفر رسمی سه روزه به چین برود و خواهان همکاری پیکنگ در تامین صلح و ثبات در افغانستان شود.

فایق واحدی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در صحبت با رادیو آزادی، سفر رییس جمهور افغانستان به چین و نقش این کشور در تامین صلح و ثبات در افغانستان را مهم خواند:

"چین یک کشور اثرگذار در منطقه است و می تواند در تمامی عرصه ها نقش مهم را در افغانستان داشته باشد مخصوصاً در تامین امنیت، چون چین و افغانستان هر دو از تهدید تروریزم رنج می برد."

چین که سرحد مشترک با افغانستان و پاکستان دارد، روابط نزدیک با پاکستان داشته و از همین رو گمان می رود که ممکن نفوذ غیر مستقیم بالای طالبان نیز داشته باشد.

نقش ترکیه نیز قابل توجه است، حامد کرزی رییس جمهور سابق افغانستان چندین بار از ترکیه خواسته بود تا از نفوذ اش بر طالبان استفاده کرده و آنها را آماده مذاکرات با حکومت افغانستان کند، اما عربستان سعودی نه تنها قبله مسلمانان جهان است بلکه روابط نزدیک با پاکستان دارد.

رییس جمهور احمدزی نقش ریاض در تلاش های صلح در افغانستان را همواره مهم خوانده است.