عبدالله: موثریت فعالیت های مشاورین خارجی باید مورد بررسی قرار گیرد

عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت افغانستان

رییس اجراییه حکومت افغانستان می گوید ظرفیت ها باید در نهاد های داخلی ارتقا داده شوند تا این کشور همواره محتاج کار ظرفیت های بیرونی نباشد.

عبدالله عبدالله روز دوشنبه در آغاز نشست کابینه در کابل ارزیابی موثریت موجودیت مشاورین خارجی و کمک آنها برای ایجاد ظرفیت سازی در کشور را مهم خواند.

آقای عبدالله گفت، در کنار مصارف که برای پرداخت معاشات مشاورین خارجی در وزارت ها و موسسات همکار شان صورت می گیرد چگونگی سودمندی حضور آنان باید مورد بررسی قرار گیرد:

"البته وزارت ها ضرورت به همکار و مشاورین خارجی دارند که این مساله باید همزمان باشد با این که ظرفیت هر روز در داخل وزارت های سکتوری ساخته شود.

یکی از مسایلی که باید در این راستا بررسی صورت گیرد همین است که چقدر موجودیت مشاورین خارجی موثر است و چقدر کمک کرده به ایجاد ظرفیت."

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که به اساس گزارش ها میلیارد ها دالر پول کمک به افغانستان، صرف پرداخت معاشات مشاورین خارجی می شود.

گفته می شود که در افغانستان بیش از پنج هزار مشاور خارجی کار می کنند.

در همین حال شماری از کارشناسان اقتصادی کارکرد مشاورین خارجی در افغانستان را غیر موثر خوانده و می گویند با فعالیت آنان هیچ نوع سیاست اقتصادی کار آمد در این کشور پیاده نشده است.

سیف الدین سیحون یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت، کار های که در مشوره با مشاورین خارجی صورت گرفته است نتیجهء چندانی نداشته است:

"متاسفانه در مجموع سیاست گذاری های که توسط مشاورین خارجی صورت گرفته هیچ نوع سیاست اقتصادی کار آمدی پیاده نشد بیشتر پروژه ها زود ثمر و بازگشت پذیر بودند در جهت تشکل منافع ملی شکل نگرفتند بیشتر فعالیت ها در پروژه های خدماتی بودند و ظرفیت سازی نیز این مشاورین نهاد سازی نکردند."

آگاهان تاکید می کنند که حکومت ابتدا باید نیازمندی هایش را اولویت بندی کند و در صورت ضرورت از مشاورین خارجی در بخش تطبیق آن کمک بخواهد.

آنان می گویند، ممکن در برخی موارد چون شهر سازی، صنایع نظامی و همکاری های تخنیکی به مشاورین خارجی نیاز وجود داشته باشد.

اما به باور آنان، در سایر بخش ها افغان های وجود دارند که می توانند منابع اقتصادی افغانستان را مدیریت کنند و عامل فعال در توسعه اقتصادی کشور باشند.

سحرلیوال