اشرف غنی: محو فساد اداری بدون ژورنالیزم تحقیقاتی امکان پذیر نیست

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان

رییس جمهور اشرف غنی می گوید، قانون حق دسترسی به اطلاعات را با ژورنالیستان مورد بحث قرار خواهد داد و اگر ضرورت به تعدیل در آن وجود نداشت، آنرا توشیح خواهد کرد.

قانون حق دسترسی به اطلاعات در زمان حامد کرزی رییس جمهور قبلی افغانستان تصویب شد، اما تا اکنون توشیح نشده است.

رییس جمهور غنی در دیدار با رییس و اعضای شورای ژورنالیستان افغانستان گفت، تعهد حکومت وحدت ملی این است که باید دسترسی به معلومات جز حقوق اساسی افغان ها باشد در غیر آن اصلاحاتی را که توقع داریم، عملی شده نمی تواند.

همچنان رییس جمهور غنی در مورد امنیت و مصونیت ژورنالیستان گفت که دولت در این زمینه ها، اقدامات جدی را روی دست گرفته است.

آمنه مایار مدیر مسوول مجله مرسل و عضو کلید گروپ که در دیدار با رییس جمهور افغانستان حضور داشت به رادیو آزادی در رابطه به تعهد رییس جمهور افغانستان در مورد آنعده نهاد های که از دادن اطلاعات به ژورنالیستان خود داری می کنند، گفت:

" رییس جمهور وعده داد هر گاه کدام ارگان، شرکت و اشخاصی که با استفاده از نفوذ شان از دادن اطلاعات به ژورنالیستان خود داری کنند با آنها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت."

رییس و اعضای شورای ژورنالیستان افغانستان در دیدار با رییس جمهور غنی خواستار رشد ژورنالیزم تحقیقاتی در کشور، نافذ شدن قانون حق دسترسی به اطلاعات، توجه به حقوق، امنیت و مصونیت ژورنالیستان و جلوگیری فساد در رسانه ها شدند.

بر اساس خبرنامه نشر شده از سوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان، رییس جمهور غنی گفته است، هدف حکومت وحدت ملی از بین بردن شهرت افغانستان به عنوان سومین کشور فاسد دنیا است.

رییس جمهور همچنان افزوده است که محو فساد اداری بدون ژورنالیزم تحقیقاتی امکان پذیر نیست و دولت در این زمینه با ژورنالیستان همگام و همکار خواهد بود.