رییس جمهور غنی بخاطر غرق شدن دهها افغان در آبهای ترکیه ابراز تأثر کرد

غرق شدن کشتی حامل چهل و دو افغان در آبهای استانبول عکس العمل ریاست جمهوری افغانستان را نیز بر انگیخت.

رییس جمهور افغانستان به وزارت خارجه این کشور ضمن دادن هدایت مبنی بر انتقال اجساد این حادثه دستور داده تا در هماهنگی با دولت ترکیه، در این مورد تحقیقات همه جانبه را انجام دهد.

فایق واحدی معاون سخنگوی رییس جمهور روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت رییس جمهور اشرف غنی تاکید کرده تا تلاش شود در آینده از این گونه حوادث جلوگیری صورت گیرد:

"رییس جمهور افغانستان به وزارت خارجه این کشور هدایت داد تا در هماهنگی با مقامات ترکیه در مورد چگونگی این حادثه تحقیقات همه جانبه را انجام دهند تا در آینده از این گونه حوادث جلوگیری شود.

رییس جمهور افغانستان همچنان به وزارت خارجه این کشور هدایت داده تا در قسمت انتقال اجساد این حادثه اقدامات لازم را انجام دهد."

یک کشتی که حامل چهل و دو پناهجوی افغان بود دو روز قبل در آب های استانبول غرق شد.

این افغانان قصد داشتند تا به گونه غیر قانونی از طریق ترکیه وارد اروپا شوند.

ذبیح الله حیدری قنسول افغانستان در استانبول به رادیو آزادی گفته است که تا کنون اجساد بیست و شش قربانی این رویداد یافت شده است.

به اساس معلومات وزارت خارجه افغانستان شش تن از این حادثه جان به سلامت برده اند و جستجو برای دریافت سایر اجساد ادامه دارند.

سراج الحق سراج معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت آنان آماده گی های لازم جهت انتقال اجساد این افغان ها به کشور را دارند.

آقای سراج گفت، تلاش می کنند تا اجساد سایر افراد کشته شده در این حادثه را دریابند و تمامی آنان را یکجا به افغانستان انتقال دهند:

"نظر به هدایت جلالتمآب رییس صاحب جمهور ما بخاطر انتقال اجساد قربانیان این حادثه آماده گی لازم را داریم اما منتظریم تا اگر سایر اجساد این حادثه نیز دریافت شوند و تمامی شان را یکجا به افغانستان انتقال خواهیم داد."

به اساس معلومات وزارت خارجه افغانستان زنان و کودکان نیز شامل قربانیان این حادثه بوده اند.

گزارش ها می رسانند که از سرنوشت ده تن دیگر در این حادثه خبری نیست، اما گفته می شود که امیدی برای زنده بودن آنان وجود ندارد.

گفته می شود که سالانه ده ها افغان تلاش می کنند با عبور از آب های ترکیه خود را به کشور های اروپایی برسانند.

برخی از تحلیل گران امور مهاجرین می گویند که بسیاری این افراد از خطرات احتمالی ناشی از این چنین سفر های غیر قانونی آگاهی لازم ندارند.

سحرلیوال