ستولتنبرگ: ناتو به حمایت اش از افغانستان ادامه میدهد

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ینس ستولتنبرگ سرمنشی عمومی ناتو در کابل.

سرمنشی عمومی ناتو می گوید، آنان منتظر تکمیل شدن پروسه موافقتنامه چگونگی حضور نیرو های ناتو از سوی پارلمان افغانستان بوده و آماده همکاری های درازمدت با این کشور می باشد.

ینس ستولتنبرگ به روز پنجشنبه در اولین سفرش به افغانستان گفت، نیروهای افغان در سال آینده میلادی مسوولیت امنیت کشور شان را بدست گرفته و ابراز اطمینان کرد که نیرو های افغان می توانند امنیت را در افغانستان تامین نمایند.

وی که در یک نشست مشترک خبری با رییس جمهور غنی در ارگ ریاست جمهوری حضور یافت همچنان گفت، سازمان ناتو آماده همکاری های درازمدت با افغانستان می باشد:

"ما در سال آینده میلادی فصل جدید از همکاری های ما را آغاز می کنیم، آینده افغانستان به دست افغان هاست، اما ما به حمایت خود ادامه می دهیم، ما ماموریت خود را در بخش دادن آموزش و مشوره به نیروهای افغان آغاز می کنیم و ما به همین اساس به کمک های مالی به نیروهای افغان نیز ادامه می دهیم، به همین اساس می خواهیم با افغانستان به مشارکت درازمدت خود ادامه بدهیم."

وی همچنان از رییس جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی خواست تا در نشست سران ناتو که به تاریخ دوم دسمبر برگزار می گردد شرکت کنند.

پس از ایجاد حکومت وحدت ملی تا حال چندین مقام کشورهای خارجی به شمول سرمنشی عمومی ناتو وارد افغانستان شده و روی ادامه همکاری های شان با این کشور تاکید کرده اند.

دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه و مشارو امنیت ملی پاکستان از جمله مقاماتی اند که پیش از این وارد افغانستان شده اند.

رییس جمهور اشرف غنی در نشست با سرمنشی عمومی ناتو از قربانی های سربازان ناتو در افغانستان ابراز امتنان کرد.

وی همچنان گفت گرفتن مسوولیت های امنیتی در پایان سال جاری میلادی توسط نیرو های افغان به معنای پایان یافتن روابط افغانستان با ناتو نیست.

آقای غنی افزود که افغانستان و کشور های عضو ناتو به یک سر نوشت مواجه می باشند:

"رابطه ما با کشور های عضو ناتو دو جانبه است، افغانستان در خط اول قرار دارد، جایی که اتباع کشور های عضو ناتو هم می توانند در فضایی صلح آمیز زنده گی کنند و یا اینکه تهدید متوجه زنده گی شان باشد."

رییس جمهور غنی همچنان گفت، افغانستان با مشکلات مالی روبرو بوده، اما تلاش می کنند تا مصارف نیروهای امنیتی افغان را در آینده از منابع ملی کشور تامین نمایند.

سفر سرمنشی عمومی ناتو به افغانستان در حالی صورت می گیرد که راحیل شریف لوی درستیز اردوی پاکستان نیز وارد افغانستان شده و گفته می شود تا حال با برخی مقامات افغان دیدار و گفتگو کرده است.

کارشناسان سفر مقامات کشور های خارجی به افغانستان را پس از ایجاد حکومت وحدت ملی به نظر نیک دیده و می گویند سفر سرمنشی عمومی ناتو این پیام را می رساند که این سازمان در آینده نیز افغانستان را تنها رها نمی کند.

جاوید حسن زاده