سالارزی: یک طرزالعمل برای اجرای عملیات های نظامی تهیه میشود

در حالیکه حکومت افغانستان، روی پلان عملیات های نظامی و نقش نیروهای بین المللی در آن کار می کند، منشی عمومی ناتو می گوید که پس از ختم سال روان میلادی، نیرو های بین المللی ماموریت جنگی در این کشور نخواهد داشت.

یانس ستولتنبرگ منشی عمومی این سازمان در صحبت با رادیو آزادی گفت که پس از پایان سال 2014 ماموریت نیروهای بین المللی در افغانستان، به آموزش و مشوره دهی نیروهای افغان محدود خواهد بود.

آقای ستولتنبرگ گفت :

"ما به نیروهای افغان آموزش و مشوره خواهیم داد، جهت کاهش تلفات این نیروها و افزایش توانایی های آنان برای حفاظت از کشور شان به حمایت خود ادامه خواهیم داد. اما نیروهای ناتو در ماموریت های نظامی شرکت نخواهد کرد."

منشی عمومی ناتو روی افزایش ظرفیت های نیروهای امنیتی افغان تاکید کرده می گوید که این نیروها توانایی حفاظت از کشور شان را دارند.

هر چند ماموریت نظامی ناتو در افغانستان در 21 دیسمبر سال روان میلادی به پایان می رسد، اما این سازمان بر علاوه حمایت و همکاری های درازمدت ناتو با نیروهای امنیتی افغان بر تدوام کمک های مالی تاکید کرده است .

با این همه افزایش تلفات ملکی در جریان عملیات نیرو های بین المللی و بازرسی شب هنگام خانه های مردم از مواردی بوده که حکومت قبلی افغانستان با آن مخالفت داشته است.

حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور از همین جهت همواره کارکرد نیروهای بین المللی را مورد انتقاد قرار داده و از نیروهای افغان خواسته بود که در عملیات های نظامی از این نیروها کمک نگیرند.

در این حال گفته می شود، حکومت جدید روی طرزالعملی کار می کند که بر اساس آن در برخی از عملیات های نظامی، نیروهای بین المللی نیز باید سهیم باشند.

نظیف الله سالارزی سخنگوی رییس جمهور در صحبت با رادیو آزادی گفت که رییس جمهور به شورای امنیت ملی افغانستان وظیفه سپرده که برای انجام عملیات های نظامی طرزالعملی را تهیه نماید:

"رییس جمهور به شورای امنیت افغانستان رهنمایی کرده تا طرزالعملی را تهیه نمایند که اساس تمام عملیات های نظامی که در کشور انجام می شود، باشد. زمانی که مسوده آن کاملاً آماده شود، شخص رییس جمهور خود، آن را خواهد دید و پس از آن که اطمینان حاصل کند که بر اساس این طرزالعمل هیچ زیانی متوجه افراد ملکی نیست در آنصورت عملیات ها انجام خواهد شد."

آقای سالارزی می گوید، در صورت نیاز در برخی حالات نیرو های افغان از نیروهای بین المللی تقاضای کمک خواهد کرد.

در حال حاضر نیروهای امنیتی افغان رهبری تمام عملیات های نظامی در کشور را بر عهده دارند و گزارش ها می رسانند که در این اواخر تلفات این نیروها نیز افزایش یافته است .

تحلیلگران امور سیاسی افغان می گویند که با توجه به افزایش میزان تلفات نیروهای افغان و کمبود تجهیرات نظامی، نیاز است تا در عملیات های نظامی از نیروهای بین المللی کمک گرفته شود.

ویدا بره کی