زمر: کار بررسی دوسیه های زندانیان با جدیت جریان دارد

از زمان تعیین یک هیأت از سوی رییس جمهور اشرف غنی برای بررسی دوسیه های زندانیان محبس پلچرخی تا اکنون، در مورد دوسیه های بیش از دو صد تن از این زندانیان تصمیم گرفته شده است.

خلیل زمر مشاور رییس جمهور افغانستان در امور محبوسین و محجوزین روز شنبه به رادیو آزادی گفت، با آنکه کار روی بررسی دوسیه های این زندانیان با جدیت جریان دارد، اما به دلیل ناکافی بودن اعضای هیأت توظیف شده، تا حالا به هدف خود در رابطه به این مساله، نرسیده اند.

به گفته آقای زمر، این هیأت هفت نفری از نماینده گان ارگان های ذیربط همچنان موظف اند تا دوسیه های سایر زندانیان در محابس افغانستان را بررسی کنند:

" یکصد و شانزده نفر رها شده و هشتاد نفر دیگر تخفیف گرفته اند که البته می توان گفت، بیش از دو صد دوسیه تا حالا بررسی شده است."

آقای زمر می گوید که به هدف تسریع این روند از ارگان های مربوط خواسته اند تا نماینده گان خود را برای بررسی دوسیه های زندانیان افزایش بدهند.

آقای زمر می گوید که از ده ماه به اینسو همین هیأت در تشکیل یک کمیسیون دیگر تحت نام کمیسیون تقویتی توانسته که پس از بررسی دوسیه های زندانیان، نزدیک به سه هزار محبوس را از زندان های مختلف کشور از بند رها و در مدت زمان حبس حدود چهار هزار تن دیگر شان تخفیف بیاورد.

رییس جمهور اشرف غنی در روز های اول کارش به زندان پلچرخی رفت و با شماری از محبوسین ملاقات کرد.

سپس آقای اشرف غنی هیأت را موظف نمود تا دوسیه های تمامی زندانیان این محبس را مجدداً بررسی کند.

علاوه بر این یک هیأت دیگر نیز هم اکنون توظیف می باشد تا هشت فرمان رییس جمهور قبلی افغانستان در خصوص زندانیان را بررسی کند تا عدالت در قبال آنان به گونه درست تامین گردد.

در این حال، مسوولان نهاد های مدافع حقوق بشر در افغانستان می گویند که در کنار بررسی دوسیه های زندانیان باید اصلاحات بنیادی در ارگان های عدلی و قضایی نیز به میان آید.

لعل گل لعل رییس سازمان حقوق بشر افغانستان در این رابطه به رادیو آزادی چنین گفت:

" در پهلوی اینکه دوسیه های شان بررسی می شود باید این اصلاحات هم به وجود آید که با ارگان های عدلی و قضایی و پولیس که ربط به زندانیان دارند کار صورت گیرد تا آنها هم تقویت شوند."

این هیأت ها در حالی مصروف بررسی دوسیه های زندانیان اند که به شمول زندان پلچرخی در برخی از محابس افغانستان زندانیان بخاطر عدم رسیدگی به موقع به دوسیه های شان شکایت دارند.

به همین دلیل آنان بارها دست به اعتصاب غذایی زده و خواهان تامین عدالت گردیده اند.

جمشید حبیب زاده