فوزی: امیدواریم این بار پاکستان با پروسه صلح همکاری صادقانه نماید

در آستانهء بازدید رییس جمهور افغانستان از اسلام آباد شورای عالی صلح ابراز امیدواری کرده که این بار پاکستان با تلاش های صلح افغانستان همکاری صادقانه نماید.

حبیب الله فوزی رییس روابط بین المللی شورای عالی صلح افغانستان به رادیو آزادی گفت، اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در نخستین سفرش به پاکستان در باره صلح با ارادهء جدی گفتگو خواهد کرد.

آقای فوزی امیدوار است، صدراعظم پاکستان این بار در رابطه به صلح افغانستان همکاری صادقانه نماید:

"من باور دارم که رییس جمهور اشرف غنی و نواز شریف در گفتگو های شان در باره صلح به خاطری پیشرفت خواهند کرد که نه تنها افغانستان به این مشکلات مواجه است، بلکه اگر پاکستان می خواهد از این نا امنی و بی ثباتی نجات یابد، یگانه راه آن این است که در افغانستان صلح تامین شود و از این طریق انکشاف اقتصادی نصیب هر دو کشور شود."

حامد کرزی رییس جمهور سابق افغانستان، شورای عالی صلح افغانستان و حتی غربی ها به صراحت گفته اند که رول پاکستان در صلح افغانستان از اهمیت زیادی برخودار است.

حبیب الله فوزی رییس روابط بین المللی شورای عالی صلح افغانستان می گوید، نقش پاکستان در روند صلح افغانستان مانند گذشته هنوز هم خیلی مهم است:

" حکومت پاکستان در آن زمان، رژیم طالبان را به رسمیت شناخت و همین اکنون هم رهبری طالبان در پاکستان به سر می برند. هر چند بدون همکاری پاکستان تامین صلح در افغانستان یک کار ناممکن نیست، اما کار دشواری خواهد بود."

اشرف غنی در جریان مبارزات انتخاباتی اش و پس از مراسم تحلیف به حیث رییس جمهور افغانستان صلح را از اولویت های کاری اش خوانده است.

اما اگر کلید تامین صلح افغانستان در دست حکومت پاکستان باشد، پس در آن صورت آیا تلاش ها در این عرصه باز هم مانند سال های گذشته بی نتیجه و ناکام خواهند بود؟

رییس جمهور اشرف غنی در سفر اخیرش به چین گفت، افغانان روند صلح را رهبری خواهند کرد و برای پیشبرد این روند خواهان همکاری کشور های همسایهء افغانستان شد:

" ما متعهدیم که از طریق دیالوگ بین الافغانی پروسهء صلح را خود رهبری کنیم. ما از همسایه ها و شرکای خود می خواهیم تا ما را در این پروسهء مهم صادقانه کمک کنند و به صراحت بگویند که آیا برای کمک در این ارتباط ظرفیت و علاقمندی دارند یا نه."

تلاش های صلح یکی از اهداف مهم سفر های رییس جمهور سابق افغانستان به پاکستان بوده، اما نتایج این سفر ها ملموس نبود.

اکنون چشم امید همه به سوی تدبیر و جدیت رییس جمهور جدید متمرکز است.