خواست گروه نهاد های جامعه مدنی از حکومت افغانستان!

پس از اعلان نتایج انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی افغانستان، انتقادات علیه کمیسیون های انتخاباتی با گذشت هر روز شدت گرفته است.

گروه نهاد های جامعه مدنی افغانستان برای اصلاحات انتخاباتی روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفتند که کمیسیون های انتخاباتی در روند انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی وظایف شان را به گونه درست انجام ندادند و باید برای اصلاح این دو ارگان، تغییرات به میان آید.

اعضای این نهاد می گویند که رییس جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله رییس اجرائیه حکومت وحدت ملی باید هر چه زودتر به تعهد شان مبنی بر تشکیل کمیسیون اصلاحات انتخاباتی عمل نمایند.

جانداد سپین غر رییس "ایوا" یا دیده بان انتخابات افغانستان به رادیو آزادی گفت، اصلاحات تخنیکی و بر طرف کردن اعضای بر حال کمیسیون های انتخاباتی می تواند باور مردم را نسبت به روند انتخابات بیشتر سازد:

" اصلاحات در کمیسیون بخشی از نظام انتخاباتی است. پس از این بحران بزرگ طبیعی است که مردم ضرورت دارند و لو که این کمیشنرها ملامت باشند یا نه بخاطر جلب اعتماد مردم نیاز است تا در کمیسیون ها اصلاحات لازم و تغییرات ایجاد شود تا در آینده مردم به روند انتخابات باورمند شوند. راه دیگر این است که کمیشنرها خود شان احساس مسوولیت نمایند و از وظایف شان کنار روند."

این انتقاد ها در حالی صورت می گیرد که قبل از این نیز شماری از اعضای شورای ملی افغانستان از حکومت خواستار برطرفی و محاکمه اعضای کمیسیون های انتخاباتی شده اند.

به اساس قانون انتخابات، کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی به مدت شش سال از سوی رییس جمهور انتخاب می شوند.

در مورد اینکه آیا خواست اعضای جامعه مدنی در خصوص بر طرف نمودن اعضای کمیسیون های انتخاباتی جنبه حقوقی دارد یا نه، نظر کارشناس حقوقی را گرفته ایم.

حاجی سید داوود می گوید، در صورتی که کمیشنران باور مردم را از دست داده باشند رییس جمهور حق دارد تا قبل از وقت تعیین شده در قانون انتخابات، آنان را از سمت شان بر کنار کند:

"اگر کمیسیون های انتخابات با یک عده مشکلات که دارند اعتبار کمیسیون ها را متضرر می سازند رییس جمهور حق دارد تا قانون را تعدیل نماید و یک تعداد اشخاص و افراد را که مردم به آنان اعتماد ندارند برطرف کند و به جای آنان اشخاص دیگر را مقرر نماید و متاسفانه که کمیسیون ها بین مردم اعتماد ندارد."

این در حالیست که اعضای کمیسیون های انتخاباتی همواره اتهامات وارده بر خود شان را رد کرده اند.

اما این را نیز می پذیرند که انتخابات در مناطق دور دست عاری از تقلب نبوده است.

قرار است که با برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان یکی از ماموریت های دیگر کمیسیون های انتخاباتی آغاز شود.

به باور اعضای جامعه مدنی، برگزاری انتخابات پارلمانی آینده بدون آوردن اصلاحات انتخاباتی لازم و گسترده اثرات ناگوار در پی خواهد داشت.

آرزو غیاثی