وزارت صحت عامه میخواهد تعداد رضاکاران صحی در افغانستان افزایش یابد

احمد جان نعیم سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان

وزارت صحت عامه افغانستان می گوید، افرایش تعداد رضاکاران صحی می تواند میزان مرگ و میر مادران و کودکان را در کشور کاهش دهد.

احمد جان نعیم سرپرست این وزارت روز یکشنبه در مراسم تجلیل از روز ملی رضاکاران صحی در کابل گفت، رضاکاران صحی خدمات ابتدایی را در قریه ها برای مردم عرضه کرده و تا حدی مشکلات آنان را حل می کنند.

آقای نعیم همچنان گفت، در حال حاضر بیش از 28 هزار رضاکار صحی که 50 درصد آنها را زنان تشکل می دهند در افغانستان مصروف هستند اما بگفته او تلاش می شود تا این رقم افزایش یابد:

" از این جهت وزارت صحت عامه تصمیم دارد تا روش عرضه خدمات صحی متکی بر اشتراک جامعه را که از قبل رویدست گرفته تقویت نماید تا به اساس آن شرکت فعال جامعه را در برنامه ریزی ها که هدف عمده آن کاهش مرگ و میر اطفال و مادران از طریق تطبیق خدمات صحی در چوکات مجموعه خدمات صحی اساسی در کشور می باشد، گسترش دهد."

به گفته آقای نعیم، رضاکاران صحی در بخش های تعلیمات صحی، خدمات قبل از ولادت، فاصله دهی بین ولادت ها، تشویق جامعه برای تطبیق واکسین مادران و اطفال و تداوی بعضی امراض معمولی و کمک های اولیه فعالیت می کنند.

به اساس معلومات وزارت صحت عامه، رضاکاران صحی پس از سپری کردن یک دوره آموزشی کوتاه مدت به کار آغاز می کنند و بیشتر فعالیت های آنان در قریه ها و مناطق دور افتاده صورت می گیرد.

در همین حال نماینده های سازمان صحی جهان و یونسیف یا صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان نیز در این مراسم روی همکاری های شان در بخش آموزش رضاکاران صحی افغان تاکید کردند.

وزارت صحت عامه در حالی از افزایش تعداد رضاکاران صحی سخن می زند که برخی از رضاکاران از عدم امکانات در عرصه های کاری شان شکایت دارند.

آنها می گویند که با امتیازات ناچیز در ساحات نا امن برای مردم خدمات صحی عرضه می کنند.

گلدانه و لینا دو تن از این رضاکاران در مورد چنین گفتند:

" اولتر از همه مشکلات اقتصادی و امنیتی داریم، ما نمی توانیم در محیط که ما هستیم بخاطر نبود امنیت به درستی کار های خود را پیش ببریم.

معاشی را که برای ما می دهد هیچ چیزی نیست از لحاظ امنیتی هم با مشکل مواجه هستیم ما می خواهیم برای ما کمک شود."

با آنکه در جریان 13 سال گذشته در بخش عرضه خدمات صحی ده ها میلیون دالر کمک گردیده است اما مردم عام در مناطق دور دست هنوز هم از عدم دسترسی به خدمات صحی شکایت دارند.

مردم از وزارت صحت عامه می خواهند تا خدمات صحی را گسترش داده و به مشکلات صحی مردم بخصوص در مناطق دور افتاده این کشور از هر راه ممکن رسیدگی کند.

فرشته ندا