فاروقی: حلقات خارجی در تشکیل کابینه مداخله می کنند

حمید الله فاروقی یکی از افراد نزدیک به رئیس جمهور اشرف غنی

مقامات حکومتی در کنار داشتن اختلاف نظر در مورد انتخاب اعضای کابینه، در خصوص موجودیت مداخلات و فشار های خارجی در این رابطه، نیز تفاوت دیدگاه دارند.

حمید الله فاروقی یکی از افراد نزدیک به رئیس جمهور اشرف غنی به روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت با توجه به حالات موجود، حلقات خارجی در مورد تشکیل کابینه مداخله می کنند.

آقای فاروقی گفت، برخی از کشورها و ادارات خارجی تلاش می کنند تا در کابینه افرادی راه یابند که این کشور ها و حلقات بر آنان نفوذ دارند.

اما وی گفت که رهبران حکومت وحدت ملی هیچگاهی چنین اجازهء را نمی دهند:

" در جریان تاریخ معاصر افغانستان بخصوص در سیزده سال اخیر ما بار ها شاهد این نوع مداخلات بوده ایم بدون شک مداخلات صورت می گیرد، کشور ها و یا این نهاد ها و یا موسسات هم حق دارند بخاطر آرزومندی های که از حکومت دارند تلاش خود را خواهند کرد، اما تا جایکه از رهبران حکومت وحدت ملی شناخت دارم از اعمال نفوذ خارجی ها و داخلی ها در کابینه جداً جلوگیری خواهند کرد و این مداخلات هیچ گونه اثری بر آنان نخواهد داشت."

آقای فاروقی گزارش های برخی رسانه ها در خصوص تعیین افراد برای کابینه را نادرست خواند و گفت هنوز بحث ها در این مورد جریان دارند.

اما از سوی دیگر ریاست اجرائیه حکومت افغانستان گزارش ها در مورد مداخلات خارجی ها بر سر تشکیل کابینه را رد می کند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی رئیس اجراییه به رادیو آزادی گفت در مورد تشکیل کابینه هیچ نوع مداخله و فشار خارجی وجود ندارد.

آقای فیصل گفت، افغانستان با سایر کشور ها روابط نیک دارد اما این روابط به گفته او به معنی این نیست که برای آنان اجازه مداخله در امور این کشور را بدهد:

"ما خواهان روابط خوب با کشور های همسایه، منطقه و جهان هستیم اما به این معنی نیست که کشور های منطقه و جهان بتوانند در کار های داخلی افغانستان مداخله کنند، به حیث یک کشور مستقل رئیس اجرائیه و رئیس جمهور کار می کنند و با استفاده از صلاحیت های شان تلاش دارند تا افراد قوی را در کابینه انتخاب کنند کشور های منطقه و همسایه در اینکار دخیل نیستند."

مقامات ریاست اجرائیه حکومت می گویند به زودی ده نامزد وزیر بخش های امنیتی و اقتصادی کابینه، به ولسی جرگه معرفی خواهند شد و افراد برای سایر وزارت ها نیز در نظر گرفته شده اند.

شماری از اعضای شورای ملی هم تاکید می کنند که کابینهء جدید هر چه زودتر باید معرفی شود و رهبران حکومت وحدت ملی اختلافات درونی شان را از میان بردارند.

از سوی هم برخی از آگاهان امور و مردم تاکید می کنند که رهبران حکومت افغانستان باید بجای بدست آوردن منافع شخصی شان منافع ملی را در نظر بگیرند و نگذارند که نبود کابینه سبب شود تا نا امنی ها در این کشور افزایش یافته و بخش های دیگر نیز متضرر شوند.

سحرلیوال