مصارف جنگ در عراق و افغانستان برای مالیه دهندگان امریکایی !؟

نیمه شب 31 دسامبر سال 2014 میلادی، ماموریت رزمی نیرو های امریکایی در افغانستان ختم شد. مجلهء تایم با اشاره به این موضع که جنگ امریکا در افغانستان و عراق رسماً پایان یافته و یا هم به قول برخی مقامات پنتاگون "صرف مکث" کرده است، می نویسد؛ حالا زمینهء مناسب برای آن فرا رسیده است تا دیده شود که این جنگ ها برای مردم امریکا به چی قیمت تمام شده است؟

به نوشتهء مجله تایم مقیاس های مختلف مانند آنچه که برای سنجش قیمت موتر موجود است، برای سنجش قیمت جنگ هم وجود دارد. طورمثال برای خریدن یک عراده موتر "همر" شما باید مبلغ 35.752 دالر امریکای را به موتر فروش بپردازید، در حالیکه در حقیقت با محاسبهء قیمت سود پرداخت ماهوار، قیمت تیل، بیمه و سایر مصارف، شما دوبرابر آن را یعنی 78.616 دالر باید به موتر فروش بپردازید.

به همین ترتیب یک سرویس خدمات تحقیقاتی کانگرس امریکا قیمت مصارف جنگ آن کشور را در عراق و افغانستان حدود 1.6تریلیون دالر محاسبه کرده که برای مالیه دهنده گان امریکایی تمام شده است.

به نوشتهء مجله تایم این رقم خوب است ، اما مانند قیمت موتر همهء آنچه نیست که باید به موتر فروش پرداخته شود.

لیندا بیلمس (Linda Bilmes ) دانشمند اقتصاد در پوهنتون هاروارد امریکا در سال 2013 میلادی، قیمت واقعی جنگ امریکا را در افغانستان و عراق از 4 تا 6 تریلیون دالر محاسبه کرده است که برای مالیه دهنده گان امریکایی تمام خواهد شد. این رقم، مصارف خدمات صحی دراز مدت، پرداخت جبران خسارهء معیوبیت پرسونل، مصارف عساکر سابقه دار و فامیل هایشان، اکمالات و تجهیز دوبارهء اردوی امریکا و هزینه های اجتماعی و اقتصادی دیگر را شامل می شود.

مجله تایم می نویسد، وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون و ناظران ملکی آن به صحبت در مورد مصارف جنگ نه قبل از آغاز فیرها و نه هم بعد از ختم گلوله باری ها علاقمندی ندارند.

در سال 2003 میلادی لارنس لیندسی (Lawrence Lindsey) مسوول شورای اقتصادی ادارهء رییس جمهور جورج دبلیو بوش اندکی قبل از آغاز جنگ در عراق گفت که این جنگ می تواند حدود 200 ملیارد دالر مصر داشته باشد، اما بعد از این اظهارات وی به استعفی مجبور ساخته شد.

یک ماه بعد، درست قبل از حملهء امریکا بر عراق دونالد رمسفیلد (Donald Rumsfeld ) که در آن زمان وزیر دفاع امریکا بود، گفت مصارف جنگ در عراق کمتر از 50 ملیارد دالر خواهد بود که بار این مصارف بر سایر متحدان امریکا نیز تقسیم خواهد شد.

اما گزارش اخیر سرویس خدمات تحقیقاتی کانگرس امریکا نشان می دهد که مصارف امریکا در جنگ عراق 814.6 ملیارد دالر و در افغانستان 685.6 ملیارد دالر بوده است. با آنکه عسکر امریکایی بعد از این در افغانستان ماموریت رزمی ندارند، در گزارش سرویس خدمات تحقیقاتی کانگرس امریکا گفته شده است که مصارف سالانهء حفظ یک عسکر در افغانستان، 3.9 ملیون دالر است.