اروپا و امریکا افزایش خشونت ها را در اوکرایین نکوهش کردند

در اثرخونین ترین رویداد چند ماه اخیر، روز چهارشنبه 13 جنوری یازده تن در شرق اوکرایین در اثر اصابت یک راکت بر موترسرویس حامل شان کشته شدند.

اردوی اوکرایین می گوید، این افراد سوار بر موترسرویس در اثر راکت فیر شده از یک موضع جدایی طلبان طرفدار روسیه کشته شده اند.

رهبران جدایی طلبان طرفدار روسیه مسوولیت این حمله را رد کرده اند.

ویچیسلاو ابروشکین (Vyacheslav Abroskin) مسوول منطقوی وزارت داخلهء اوکرایین در منطقهء دونتسک می گوید، یک تن از مجروحان این رویداد در جریان انتقال به شفاخانه هلاک شده است و تعداد تلفات افراد ملکی ناشی از حادثهء خونین اخیر به 12 تن رسید.

اتحادیه اروپا و ایالات متحدهء امریکا افزایش خشونت ها را دراوکرایین نکوهش کرده اند.

ماری هارف (Marie Harf) سخنگوی وزارت خارجهء امریکا روز چهارشنبه در واشنگتن تلاش های جدایی طلبان طرفدار روسیه را برای اشغال مناطق بیشتر در شرق اوکرایین یک تخطی از توافقنامهء "مینسک" خوانده، گفت:

(NC011349)

"ما حملات متداوم جدایی طلبان را نکوهش می کنیم که با تخطی از توافقنامهء مینسک برای اشغال مناطق بیشتر صورت می گیرد. حملات شریرانه و متداوم بالای میدان هوایی دونتسک و گلوله باری بالای موتر سرویس که 10 تن را کشت و 13 تن دیگر را زخمی ساخت، آخرین تخطی فاحش از تعهداتیست که جدایی طلبان طرفدار روسیه آن را به عهده گرفته اند."

ارتوگرول اپاکان (Ertugrul Apakan) مسوول گروهء خاص ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز گفته است که در بیست و چهار ساعت گذشته در اطراف میدان هوایی شهر دونتسک وضعیت به شدت روبه وخامت نهاده است.

یک معاون پارلمان اوکرایین در شهر کیف می گوید، شورشیان به نیروهای دولتی مستقر در میدان هوایی دونتسک اخطار داده اند که تا ساعت پنج امروز به وقت محلی از میدان بیرون شوند، در غیر آن از بین برده خواهند شد.

دنیس پوشیلین یک رهبر جدایی طلبان طرفدار روسیه می گوید، کیف حملهء اخیر بر موترسرویس را سازماندهی کرده است، تا جدایی طلبان طرفدار روسیه را تحریک کند.

از ماه اپریل سال 2014 میلادی تا اکنون حدود 4700 تن در اثر خشونت ها در شرق اوکرایین کشته شده اند و با وصف آنکه از آتش بس توافق شده در شهر مینسک بطور متداوم تخظی صورت گرفته است، اما وقوع خشونت ها در ماه گذشته، یک کاهش را نشان می دهد.