یزیدی های که از اسارت رها شده اند از ظلم گروه دولت اسلامی قصه کردند

خبرنگاران محلی رادیو آزادی در عراق می گویند، در جمع گروه از اقلیت های یزیدی که پس از شش ماه از اسارت گروه تندرو دولت اسلامی رها شده است عمدتاً بزرگ سالان، معیوبین یا بیماران و چندین کودک شامل اند.

شرکو فاتح یکی از قوماندانان پیشمرگه کُرد در ولایت کرکوک می گوید، وضعیت صحی بیشتری رها شده گان در اثر شکنجه به وخامت گرایده است.

این گروه رها شده در حال حاضر در ولایات دهوک و نینوای که تحت کنترول حکومت عراق قرار دارند، نگهداری میشوند.

برخی از این یزیدی ها در صحبت با رادیو آزادی می گویند، گروه تندرو دولت اسلامی دختران جوان آنها را با خود بُرده و خانه های شانرا چور و چپاول کرده است.

شیمی صالح که 45 ساله است به رادیو آزادی می گوید:

" گروه دولت اسلامی زن و مرد ما را با خود بردند. شش ماه در نزد آنها بودیم. آنها دختران و کودکان ما را از ما دور کردند و به ما اجازه نمیدادند که بیرون برویم. حالا حتی نام های آنها به یادم نیست اما اعضای گروه دولت اسلامی بودند. "

گروه تندرو دولت اسلامی در تابستان سال گذشته بر یزیدی ها در شمالغرب عراق حمله کرده، تعدادی از آنها را کشته، شماری را اسیر کرده و هزاران تن دیگر را به برده گی گرفتند.

خیرزی نایف یک زن دیگر یزدی می گوید:

" هر یزدی که با آنها یعنی گروه دولت اسلامی مخالفت می کرد، او را می کشتند. یکبار خود دیدم که حدود 500 زن یزیدی را گرد هم جمع کرده بودند. "

به گفتهء خانم نایف هنوز هم شماری زیادی از دختران و زنان یزیدی در قید گروه دولت اسلامی قرار دارند.

سازمان عفو بین الملل با ایمنستی انترنشنل در یک گزارش اش می گوید که گروه تندور دولت اسلامی از زنان و دختران اقلیت مذهبی یزیدی در عراق به گونهء وحشتناک سوء استفاده کرده است.

بر اساس گزارش، این سوء استفاده شامل تجاوز و دیگر اشکال خشونت جنسی می شود.