اروپا روی احتمال وضع تحریم های تازه بالای روسیه غور خواهد کرد

رهبران اتحادیهء اروپا از وزرای خارجهء کشورهایشان خواسته اند که در مورد یک پاسخ مناسب به شمول احتمال وضع تحریم های تازه بالای روسیه، به خاطر افزایش درگیری ها در شرق اوکرایین غور کنند.

این وزرا قرار است روز پنجشنبه در بروکسل پایتخت بلجیم باهم دیدار کنند.

رهبران اتحادیهء اروپا در یک اعلامیهء مشترک کم سابقه به شواهد در مورد ادامهء حمایت روزافزون روسیه از جدایی طلبان اشاره کرده اند.

در این اعلامیهء مشترک رهبران اتحادیهء اروپا، از روسیه خواسته شده است که اعمال جدایی طلبان را تقبیح و موافقتنامه های سال 2014 مینسک را به شمول توافق آتش بس تطبیق کند.

در ادامهء این اعلامیه از شورای امور خارجی این اتحادیه خواسته شده است که با توجه به بدتر شدن وضعیت، اوضاع را بررسی کرده و در مورد هر اقدام مناسب به خصوص روی اقدامات بیشتر محدود کننده غور کند.

رهبران اتحادیهء اروپا همچنان قتل 30 غیرنظامی را در شهر ماریوپول اوکرایین تقبیح کرده اند.

به گفتهء سازمان ملل متحد، در 24 جنوری از مناطق تحت کنترول جدایی طلبان بر ساحات مسکونی ماریوپول راکت پرتاب شد و قصداً غیرنظامیان هدف قرار گرفتند.

سازمان ملل متحد این حملهء راکتی را تخطی از قوانین بین المللی بشری خوانده است.

وزرای خارجهء اتحادیهء اروپا روز پنجشنبه در بروکسل پایتخت بلجیم باهم دیدار می کنند و در مورد وضعیت اوکرایین بحث خواهند کرد.

سامانتا پاور، سفیر امریکا در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه در نیویارک گفت، که روسیه در تلاش است تا به طور عمیق در خاک اوکرایین نفوذ کند.

سامانتا پاور گفت:

"هدف نهایی روسیه به حالت قبلی اش باقیست، آن اینکه می خواهد قلمرو بیشتر را تصرف کند و از خط تحت کنترول اش عمیق تر و عمیق تر وارد خاک اوکرایین شود."

در یک تحول دیگر، آرسنی یاتسینیوک، صدراعظم اوکرایین روز دوشنبه در نشست کابینهء این کشور در کیف در بارهء اعلام وضعیت اضطراری در دونتسک و لوهانسک گفت:

"وزرای کابینهء اوکرایین تصمیم گرفته اند که به سطح کشور، وضعیت اضطراری را اعلام کنند. حکومت تصمیم گرفته است که وضعیت اضطراری را در مناطق دونتسک و لوهانسک اعلام کند. حکومت همچنان فیصله کرد که سراسر کشور به حالت آماده باش در آید."

اتحادیهء اروپا که 28 کشور عضویتآن را دارند، یک سلسلهء از تحریم های اقتصادی و سیاسی را بر روسیه وضع کرده است.

این اقدام به خاطر الحاق غیر قانونی کریمیا به روسیه و حمایت این کشور از جدایی طلبانی که علیهء نیروهای حکومتی اوکرایین می جنگنند، صورت گرفته است.

اما روسیه، کیف را مسوول افزایش درگیری ها در شرق اوکرایین دانسته است.