"حملات بر زنان فعال می تواند بر روحیهء آنها تاثیر منفی کند"

با وجود پیشرفت‌ های چشمگیر زنان در عرصه های مختلف در یک دهه اخیر در افغانستان، هنوز مشکلاتی فرا راه آنان باقی مانده است.

زنان افغان نه تنها در خانه بلکه در اجتماع نیز همواره مورد خشونت و تهدید قرار گرفته و حتی در برخی موارد به ‌قتل رسیده‌اند.

فعالان حقوق زن در این کشور با ابراز نگرانی از این وضعیت می گویند که حمله بر زنان فعال در عرصه های سیاسی و اجتماعی میتواند بر روحیه و کارکردهای آنان تاثیر منفی برجا بگذارد.

فوزیه کوفی عضو کمیسیون زنان و حقوق بشر ولسی جرگه و یکی از فعالان زن می گوید که نبود سیستم محافظتی از سوی حکومت که بتواند از لحاظ سیاسی و امنیتی از زنان حفاظت کند سبب بوجود آمدن نوعی بی اعتنایی در این رابطه شده است.

وی روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی از ارگانهای امنیتی خواست تا تدابیر خاص امنیتی را برای تامین امنیت زنان فعال در نظر گیرند:

" امیدوار هستم در مجموع پلان امنیتی بهتر در نظرگرفته شود بخصوص تدابیر ویژه امنیتی برای زنان فعال که سمبول پیشرفت و ترقی افغانستان است تامین شود، زیرا اگر آنان مورد حمله قرار می گیرند نشان دهنده از وضعیت بد امنیتی است و اگر آنان مورد حمله قرار می گیرند باید قضایای آنان مورد پیگیری جدی قرار گیرند. "

خانم کوفی در ادامه صحبت اش گفت، دشمنان پیشرف و حضورسیاسی زنان در افغانستان نه تنها مخالفین مسلح اند بلکه به گفته وی ممکن این افراد در سطوح دولتی و غیر دولتی نیز وجود داشته باشند.

این اظهارات در حالی بیان می گردند که بتازه گی انگیزه شینواری عضو شورای ولایتی به وسیله یک بمب مقناطیسی هدف حمله قرار گرفت و شدیداً زخمی شد و حدود سه ماه قبل، شکریه بارکزی عضو ولسی جرگه افغانستان از یک حمله انتحاری جان بسلامت برد.

همین گونه حدود یک و نیم سال قبل اسلام بی بی قوماندان پولیس زن در هلمند از سوی افراد مسلح کشته شده و دو ماه پس از وی خانم نگار جانشین وی نیز به همین شکل به قتل رسید.

به همین ترتیب کشته شدن ناجیه صدیقی سرپرست ریاست زنان لغمان و قبل از آن حنیفه صافی رئیس این اداره از مثال های بارز حمله برزنان فعال در افغانستان است.

در این میان فعالان زن می گویند که به هدف حفظ دستآورد های زنان در یک دهه گذشته در افغانستان باید تلاش صورت گیرد.

فتانه گیلانی مسوول اجتماع زنان افغانستان به رادیو آزادی گفت ارگانهای امنیتی نباید نسبت به تامین امنیت فعالان زن بی اعتنا باشند:

" حمله بر زنان تاثیر منفی دارد و طبعاً که روی روحیه زنان فعال نیز تاثیر گذار است بخاطر این که زنان افغان تا چه حد باید قربانی بدهند، امیدوار هستم که ارگان های امنیتی ما احساس مسوولیت کنند، مدیریت قوی داشته باشند و امنیت زنان که فعال هستند تامین کنند. "

اما وزارت داخله افغانستان تاکید می کند که آنان همواره از نقش زنان در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی حمایت کرده اند.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت برای بهتر ساختن تدابیر امنیتی برای زنان تلاش می شود و قضایا در رابطه حمله برزنان به گونه جدی تعقیب می شود:

" پالیسی وزارت داخله افغانستان است که از نقش زنان در عرصه های مختلف اجتماعی حمایت کند در هر جای که آنان فعالیت می کنند ما حاضر هستیم از تمام امکانات خود برای تامین امنیت آنان کار بگیریم.

برای تامین امنیت زنان که در نهاد های مختلف حکومتی و غیر حکومتی کار میکنند پولیس موظف شده است. "

برخی از فعالان زن میگویند که شماری از حلقات تلاش می کنند که مانع پیشرف زنان افغان در عرصه های سیاسی و اجتماعی شوند.

به گفته آنان موجودیت ذهنیت های منفی نسبت به فعالیت زنان و عنعنات ناپسند در افغانستان هنوزهم به‌عنوان عوامل اصلی بازدارنده‌ء تحقق حقوق و آزادی‌های زنان، سر جای‌شان باقی مانده اند.

سحر لیوال