رهبران روسیه، فرانسه، اوکرایین و آلمان روی بحران اوکرایین بحث می کنند

کریملن تایید کرد که ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در مذاکرات با رهبران اوکراین، روسیه، فرانسه و آلماندر شهر مینسک اشتراک خواهد کرد.

انگیلا مرکل صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و پترو پروشنکو رییس جمهور اوکراین امروز شهر مینسک پایتخت بلاروس ملاقات می کنند.

این مذاکرات برای یافتن یک راه حل درمورد بحران اوکراین در حالی برگزار می شود که جنگ های شدید در شرق این کشور ادامه دارد.

الکساندر تورچینف (Oleksandr Turchynov) رییس شورای امنیت و دفاع اوکرایین هنگام بازدید از مواضع نیروهای آن کشور در نزدیک شهر ماریوپل گفته است:

"ما برای حفاظت شهر از گلوله باری توپچی خط فاصل، خط مقدم جبهه، خط تماس و صف جنگ را 20کیلومتر دورتر از شهر رانده ایم."

سرگی لاوروف وزیر خارجهء روسیه در یک کنفرانس خبری در مسکو، نیروهای اوکرایینی را به تلاش برای اشغال مناطق بیشتر به خاطر بهبود موقف کیف در مذاکرات صلح 11 فبروری متهم کرده، گفت:

"نظر مشترک ما اینست که وضعیت در اوکرایین نمی تواند از طریق نظامی حل شود، صلح از طریق مذاکرات مستقیم بین حکومت اوکرایین و آنهای می تواند میسر شود که در جنوب شرق این کشور می خواهند از سرزمین شان دفاع کنند."

سرگی لاوروف می گوید:

"حکومت اوکرایین در زمینهء کنترول مناطق همسرحد با روسیه، باید با جدایی طلبان توافق کند که آیا آنها که این مناطق را در تصرف خود دارند، این مساله را می خواهند."

پترو پروشینکو رییس جمهور اوکرایین گفته است که خواست های اوکرایین در مذاکرات 11 فبروری آتش بس و خروج کامل نیروهای خارجی از اوکرایین و مسدود ساختن سرحدات آن کشور است.

اما سرگی لاوروف می گوید:

"حکومت اوکرایین نباید کنترول مناطق همسرحد با روسیه را که در تسلط جدایی طلبان قرار دارد، به مثابهء پیش شرط هیچ توافقنامهء مطرح کند."

فرانک والتر شتاین مایر (Frank-Walter Steinmeier) وزیر خارجهء آلمان روز سه شنبه با اشاره به مذاکرات امروز به خبرنگاران گفت:

" نتایح مقدماتی نشان می دهد که تا اکنون بحث ها مثبت بوده، اما سوالات زیاد بی پاسخ باقی مانده است که باید قبل از آغاز گفتگو ها در مینسک حل شود."

لورانت فاییوس (Laurent Fabius) وزیر خارجهء فرانسه برگزاری مذاکرات رهبران چهار کشور را در شهر مینسک "آخرین چانس برای مذاکرات" خوانده است.

این در حالیست که بارک اوباما، رییس جمهور امریکا روز گذشته با ولادیمیر پوتین و پترو پروشنکو Poroshenkoدیروز تلیفونی صحبت کرد.

قصر سفید می گوید بارک اوباما از ولادیمیر پوتین خواست که با استفاده از گفتگوهای صلح در مینسک، یک راه حل مسالمت آمیز را در مورد بحران جاری اوکراین دریابد.

از آغاز بحران جاری در شرق اوکرایین تا اکنون بیش از 5300 تن کشته شده اند.