جرأت: روزانه حدود سه صد خانواده مهاجر افغان از پاکستان اخراج میشوند

وزارت مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان می گوید همه روزه حدود سه صد خانواده مهاجرافغان از پاکستان اخراج می شوند.

در حالیکه روزانه بیش از سه صد خانواده افغان از پاکستان وارد کشور می شوند اماوزارت مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان می گوید که تنها ده درصد این خانواده ها از کمک های این وزارت و نهاد های ملی و بین المللی مستفید می شوند.

اسلام الدین جرأت سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که کمک های ده درصدی برای مهاجرین اخراج شده از پاکستان را به همکاری کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان تنظیم می کنند.

آقای جرأت گفت، حدود سه صد خانواده مهاجر افغان که همه روزه از پاکستان اخراج می شود تعداد زیاد شان باشنده های اصلی ولایات ننگرهار، کنر، لغمان و کندز می باشند که برخی آنان به کمک های جدی نیاز داشته و ده درصد شان می توانند کمک به دست آورند.

وی همچنان گفت که فشار های حکومت پاکستان بالای مهاجرین افغان در آن کشور در مقایسه به دو هفته گذشته کاهش یافته است اما هنوز نیز این مساله یک چالش عمده به حساب می رود:

"روزانه فاقدین مدرک سه صد خانواده پاکستان را ترک می کند در طول سال 2014 آمار ها نشان می دهد که بیست دو هزار برگشت کننده داشتیم اما در یک ماه نخست 2015 تنها بیست چهار هزار که این یک رقم بسیار درشت است."

آقای جرأت گفت که قرار است در اوایل ماه مارچ سال روان میلادی به هدف حل مشکلات مهاجرین افغان مقیم در پاکستان، نشست مقامات این دو کشور و مسوولان کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان برگزار شود.

پس از حمله بر یک مکتب نظامی در ایالت خیبر پشتونخوا، افغان های مقیم در پاکستان از سوی پولیس این کشور مورد آزار و اذیت قرار گرفته و کودکان شان نیز از رفتن به مکاتب محروم شده اند.

به اساس موافقتنامه سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، مهاجرین افغان که دارای اسناد اقامت اند تا پایان سال 2015 میلادی اجازه اقامت در پاکستان را دارند.

اما کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می گوید که سندی را به دست ندارند تا نشان دهد که افغان های دارای سند قانونی اقامت نیز به گونه اجباری اخراج شده باشند.

نادر فرهاد سخنگوی این اداره روز پنجشنبه در مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

"طی هفته گذشته ما جلسات پیهم را که با مقامات پاکستان داشتیم ما شاهد کاهش اخراج افغان های با مدرک هستیم این به این معنا است که صحبت های ما با مقامات پاکستان نتیجه داده و آنان تعهد شان مبنی بر رعایت از عودت دواطلبانه پا بر جا بوده."

این در حالیست که هفته گذشته سازمان دیده بان حقوق بشر نیز با نشر گزارشی از بد رفتاری پولیس پاکستان با مهاجرین افغان ابراز نگرانی کرده است.

حکومت پاکستان در حالی بالای مهاجرین افغان مقیم در این کشور فشار وارد کرده که در افغانستان زمینه برای باز گشت این خانواده ها بگونه لازم مهیا نیست.

آگاهان می گویند، حکومت افغانستان باید به خانواده های برگشته به کشور زمینه بود و باش مناسب و کار و بار را طوری که لازم است فراهم سازد.

آروز غیاثی