مومیایی انسان در داخل یک مجسمهء چینایی کشف شد

بعد از آنکه یک مجسمهء راهب چینایی که در نمایشگاهء مشترک آثار تاریخی موزیم های هالند، آلمان، سویس و هنگری به نمایش گذاشته شده بود، ستی سکن (CT) و اندوسکوپی شد، دانشمندان با تعجب دریافتند که در داخل مجسمه، مومیایی یک انسان قرار دارد.

این مجسمه حدود هزار سال عمر دارد و برای هفت ماه در سالون نمایشات درنست موزیم (Drents Museum) در هالند قرار داشت، زمانیکه دانشمندان تصمیم گرفتند این مجسمه را بطور دقیق تر مورد آزمایش قرار داده، بیشتر در مورد مواد وشیوه ساختار آن اطلاع حاصل کنند، تصور نمی شد که در داخل این مجسمه مومیایی انسان را بیابند.

دانشمندان امیدوارند که با مطالعهء دی. ان. ای (DNA) این مجسمهء هزار ساله موفق شوند محل دقیق و منبع این مجسمه را در چین بیابند. مطالعات نشان می دهد که این مجسمه تا قرن چهاردهم میلادی بطور معمولی در یک معبد بودای در چین قرار داشت، در قرن چهاردهم بالای آن کار دوباره صورت گرفت و به شکل کنونی آن در آمد.

اینکه چگونه و چی وقت مومیایی یک انسان که به گمان اغلب جسد یک راهب بودایست در داخل آن قرا داده شده است؟... نکته ایست که دانشمندان جهان روی آن کار می کنند.

در داخل این مجسمه بر علاوهء مومیایی انسان، توته های پارچهء بافته شده و تعدادی از اوراق کاغذ قرار دارد که حاوی یاداشت های تاریخی است.

در حال حاضر این مجسمه در سالون نمایشات موزیم ملی تاریخ طبیعی هنگری در شهر بوداپست نمایش داده می شود و در ماه می سال جاری میلادی به شهر لوکزامبورگ منتقل خواهد شد.

مالک این مجسمه که یک هالندیست و بدون اطلاع از محتویات داخلی آن در سال 1996 میلادی مجسمه را به اروپا انتقال داده است می گوید که در نظردارد تا این مومیایی را به شکل طبیعی آن دوباره بازسازی کند.

آثار تاریخی افغانستان که سرشار از مجسمه های بودا و راهبان بودایست، تا هنوز هم بطور دقیق علمی مورد تحقیق و بررسی قرار نگرفته است و از کجا که در داخل برخی از این مجسمه ها نیز مومیایی های نهان نباشد.

Your browser doesn’t support HTML5

مومیایی انسان در داخل یک مجسمهء چینایی کشف شد