پروشینکو در مورد آتش بس جاری در شرق اوکرایین ابراز خوشبینی کرد

پتروپروشینکو رییس جمهور اوکرایین در مورد آتش بس که از مدت سه هفته به اینسو بین حکومت اوکرایین و شورشیان طرفدار روسیه در شرق این کشور نافذ شده است، ابراز خوشبینی کرد.

رییس جمهور پتروپروشینکو روزدوشنبه در صحبت با تلویزیون اوکرایین گفت، اردوی این کشور راکت ها و سیستم توپخانهء سنگین را از منطقه تعیین شده خارج ساخته و شورشیان طرفدار روسیه نیز بخش اعظم اسلحهء سنگین شان را از منطقه بیرون کرده اند.

بیرون ساختن اسلحهء سنگین یک منطقهء وسیع حایل را به وجود می آورد که نکتهء اساسی آتش بس به شمار می رود که به تاریخ 12 فبروری در شهر مینسک پایتخت بلاروس در مورد آن توافق شد.

پتروپروشینکو رییس جمهور اوکرایین می گوید:

"اینکه آتش بس وجود دارد یانه، ارتباط به شیوهء نگریستن به آن دارد."

به گفتهء پتروپروشینکو، در نتیجهء این آتش بس کیف موفق شده است تا از پیشروی مهاجمان جلوگیری کند، اما از جانب دیگر از 15 فبروری از آغاز آتش بس تا اکنون 64 نظامی اوکرایینی کشته شده اند.

پتروپروشینکو گفته است که تا اکنون 1549 نظامی اوکرایینی مربوط قوت های گارد ملی، وزارت داخله، نیروهای سرحدی و خدمات امنیتی این کشور کشته شده اند.

این در حالیست که بارک اوباما رییس جمهورایالات متحدهء امریکا و دونالد توسک رییس شورای اروپا توافق کرده اند که تحریم های وضع شده را بر روسیه به خاطر عملکردش در اوکرایین، جاری نگهدارند.

بارک اوباما روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با دونالد توسک در واشنگتن گفت:

"یکی از مسایلی را که ما مورد بحث قرار خواهیم داد اینست که چطور می توان از نظارت اوضاع بطور موثر در اوکرایین اطمینان حاصل کرد و چطور می توان فشار را بالای روسیه و جدایی طلبان حفظ کرد تا به توافق ها متعهد باقی بمانند."

ایالات متحدهء امریکا و اروپا هوشدار داده اند که اگر روسیه به حمایتش از جدایی طلبان در شرق اوکرایین ادامه دهد، تحریم های اضافی را بر آن کشوروضع خواهند کرد.

دونالد توسک رییس شورای اروپا قبلاً در مصاحبه با روزنامهء نیویارک تایمز گفته بود که تا هنوز اروپا آمادهء تشدید تحریم های جاری بر روسیه نیست.

در اثر برخوردها بین جدایی طلبان طرفدار روسیه و نیروهای حکومتی در شرق اوکرایین از ماه اپریل سال گذشته میلادی تا اکنون حدود 6000 تن کشته شده اند.

Your browser doesn’t support HTML5

پتروپروشینکو در مورد آتش بس جاری در شرق اوکرایین ابراز خوشبینی کرد