"طلا همه ساله به پیمانهء وسیع بطور قاچاق وارد افغانستان میشود"

برخی از اعضای شبکه افغانی مبارزه با فساد اداری می گویند که همه ساله حدود چهار هزار کیلوگرام طلا به طور غیر قانونی به افغانستان وارد می شود.

شبکه افغانی مبارزه با فساد اداری می گوید، هرگاه واردات غیر قانونی طلا در کشور به واردات قانونی مبدل شود، عواید گمرکات کشور سالانه حدود چهار میلیون دالر افزایش خواهد یافت.

ذبیح الله وردک یک تن از اعضای این شبکه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"آن اسناد و شواهد را که ما بدست آوردیم بیشتر از چهار هزار کیلوگرام طلا به طور قاچاق به کشور آورده می شود و اسنادی را که گمرکات نشان می دهد بالای حدود سه صد، دو صد الی پنجصد کیلوگرام طلا تاپه گمرک زده شده و دیگر طلا ها همین طور غیر قانونی از سوی قوماندانان و دوستان اعضای ولسی جرگه آورده می شوند."

آقای وردک افزود، طلا در افغانستان بیشتر از سوی زورمندان از طریق میدان های هوایی ولایات کابل، هرات، قندهار و بلخ به کشور وارد می شود.

او می گوید، اسناد گمرکات نشان می دهد که حدود چهارصد یا پنجصد کیلوگرام طلا سالانه در گمرکات محصول می شود و متباقی به گونه قاچاق به کشور انتقال می شود.

در این حال اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید که قاچاق اموال توسط تجار افغان نه بلکه از سوی قاچاقبران حرفوی صورت می گیرد.

آذرش حافظی مسوول روابط خارجی اتاق های تجارت و صنایع به رادیو آزادی گفت، هرگاه اموال از طریق گمرکات محصول و مالیه آن بطور درست جمع آوری شود عواید آن نزدیک به 7 میلیارد دالر خواهد رسید.

آقای حافظی می گوید، سرحدات باز و موجودیت فساد در ادارات کشور از جمله عوامل عمده وارد نمودن طلا به طور غیر قانونی می باشد:

"در صورتی که اموال را از طریق هوا می برند و می آوردند کنترول جدی وجود دارد و هرگاه آنان خود موافقه نکنند کسی نمی تواند اموال را قاچاق کند، آنها با قاچاقبران معمولی دست دارند و تقریباً غیر قانونی زمینه را برای قاچاق فراهم می سازند."

اما شماری از فروشنده گان طلا در شهر کابل وارد کردن طلا به گونهء غیر قانونی در کشور را رد می کنند و می گویند که تنها از راه پاکستان قاچاق طلا امکان پذیر است.

از سوی دیگر، گل مقصود ثابت معین عواید گمرکات وزارت مالیه در صحبت با رادیو آزادی گفت که دلیل واردات غیر قانونی طلا در کشور سرحدات باز می باشد.

به گفتهء او هرگاه ادارات مربوط در حفظ و نگهداری سرحدات کشور مسوولیت خود رااداء کنند از قاجاق جلوگیری خواهد شد.

بر علاوه طلا، اموال دیگر نیز به طور غیر قانونی به کشور وارد می شوند که عواید گمرکات را متضرر ساخته است.

کارشناسان به این باور اند که حکومت باید جلو واردات اموال غیر قانونی را بگیرد تاعواید گمرکات بیشتر گردد.

لیزا حیدری