"تامین صلح در افغانستان وابسته به برگشت مهاجرین افغان به کشور است"

عتیق الله عاطفمل معین اداری وزارت خارجه افغانستان

مقامات وزارت امور خارجه افغانستان می گویند تا زمان که مهاجران افغان از پاکستان و ایران به کشور بر نگردند تامین صلح در این کشور نا ممکن خواهد بود.

در حال که حکومت افغانستان تلاش ها برای مصالحه با طرف های مخالف مسلح دولت را شدت بخشیده است وزارت خارجه این کشور موفقیت این تلاش ها را مشروط به برگشت افغانها از کشورهای همسایه می داند.

عتیق الله عاطفمل معین اداری وزارت خارجه به روز یکشنبه در نشست استجوابیه مشرانو جرگه افغانستان گفت که حکومت این کشور باید برای حل این معضل اقدامات اساسی را انجام بدهد:

"تا که مشکل مهاجرین در افغانستان حل نشود، مهاجرین سه اعشاریه چهار میلیون ما که در ایران است و سه اعشاریه یک میلیون که در پاکستان است به افغانستان بازگشت نکنند در اینکشور صلح نمی آید. یکی از منبع و دلیل فشار افغانستان مسئلهء مهاجر افغانستان خواهد بود تا آخر زندگی، لذا میکانیزم ایجاد شود که چطور این مُعضله حل می شود."

آقای عاطفمل گفت که برای عودت مهاجران افغان از پاکستان، ایران و کشور های دیگر، نیاز به برگزاری یک کنفرانس جهانی است.

با آنکه پیش از این در مورد سوء استفاده از مهاجرین افغان در کشور های ایران و پاکستان نگرانی های به وجود آمده بود، اما وزیر مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان گفت که تلاش ها برای عودت مهاجرین افغان بیشتر شده است.

سید حسین عالمی بلخی این اظهارات را در مجلس استجوابیه مشرانو جرگه بیان کرد.

در این حال برخی از اعضای مشرانو جرگه نیز می گویند که حکومت افغانستان باید از هر راه ممکن زمینه برگشت مهاجرین افغان را فراهم کند.

از سوی هم نذیر احمد احمدزی معاون دوم ولسی جرگه افغانستان به رادیو آزادی گفت که برگشت مهاجرین افغان از کشور های ایران و پاکستان برای موفقیت پروسه صلح موثر خواهد بود.

آقای احمدزی افزود که ولسی جرگه افغانستان بر حکومت فشار وارد می کند تا برای برگشت مهاجرین افغان سهولت های را به میان آورد:

"اگر مهاجران افغان از ایران و پاکستان برگردند در تامین امنیت با ما و شما پنجا فیصد همکاری کرده می توانند. از دولت نیز خواسته ایم تا در مورد برگشتن مهاجران افغان به کشور شان سهولت های را ایجاد نماید."

در این حال کارشناسان افغان نیز تاکید می کنند که حکومت باید در همکاری و همآهنگی با سازمان ملل متحده زمینه را برای برگشت تدریجی مهاجرین افغان مساعد سازد.

به گفته آنان تا زمانیکه مهاجرین افغان به کشور برگشت نکنند تلاش های صلح حکومت نیز طوری که لازم است نتایجی مثبتی در پی نخواهد داشت.

نگین جهان آرأ