"آیندهء تحریم ها بر روسیه به تطبیق توافقنامهء مینسک ارتباط دارد"

جوبایدن معاون رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا

جوبایدن معاون رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا و پتروپروشینکو رییس جمهور اوکرایین در یک صحبت تلیفونی روز چهارشنبه 18 مارچ توافق کردند، که آیندهء تحریم های وضع شده بر روسیه باید با تطبیق کامل توافقنامهء مینسک که در ماه گذشته امضا شد، ارتباط داشته باشد.

جوبایدن همچنان از فیصلهء هفدهم مارچ پارلمان اوکرایین استقبال کرد که به مناطق تحت کنترول شورشیان در شرق این کشور "مقام فوق العاده" و خومختاری محدود به شرطی قایل می شود که در این مناطق در چوکات قوانین اوکرایین انتخابات برگزار شود.

روسیه و شورشیان جدایی طلب این شرایط را رد کرده اند.

سرگی لاوروف وزیر خارجهء روسیه روز چهار شنبه گفت، پارلمان اوکرایین تلاش کرده است تا توافقنامهء دوازدهم فبروری شهر مینسک را باز نویسی کند.

ارسینی یاتسینوک (Arseniy Yatsenyuk) صدراعظم اوکرایین در کیف گفته است، هیچکس در جانب اوکرایین خوشبینی زیاد در مورد آن ندارد که روسیه و تروریست ها پلان میسنک را کاملاً عملی خواهند کرد.

پتروپروشینکو رییس جمهور اوکرایین روز چهارشنبه 18 مارچ قانون "مقام فوق العادهء" را برای مناطق تحت کنترول شورشیان توشیح کرد.

بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا و انگیلا مرکل صدراعظم آلمان نیز روز چهار شنبه از طریق تلیفون اوضاع در اوکرایین را مورد بحث قرار دادند.

رهبران دو کشور یکبار دیگر توافق کردند، تا زمانیکه روسیه همهء تعهداتش براساس توافقنامهء مینسک در زمینهء حمایت از جدایی طلبان در اوکرایین عملی نکند، تحریم ها بر آن کشور کاهش داده نخواهد شد.

به تاریخ نزدهم و بیستم مارچ رهبران اتحادیهء اروپا در شهر بروکسل جلسه کرده در مورد اینکه آیا تحریم های که سیستم بانکی و سکتور نفت روسیه را مورد هدف قرار داده است الی ماه دسامبر که نکات کلیدی توافقنامهء میسنک تطبیق می شود، ادامه یابد یا خیر، تصمیم خواهند گرفت.

براساس توافقنامهء مینسک از تاریخ پانزدهم فبروری آتش بس نافذ و در آن خروج اسلحهء سنگین از خطوط مقدم جبهه مطالبه شد.

براساس این توافقنامه و آتش بس شکننده، برخورد ها بطور قابل ملاحظه کاهش یافته است.

از ماه اپریل سال 2014 میلادی، از آغاز منازعات و برخورد ها در شرق اوکرایین تا اکنون حدود شش هزار تن کشته شده اند.

Your browser doesn’t support HTML5

جوبایدن و پروشینکو توافق کردند که آیندهء تحریم ها بر روسیه به تطبیق توافقنامهء مینسک ارتباط دارد