مورچه های ماشینی، کارگران آیندهء فابریکه ها

در مورد روبت های که در فابریکه ها بطور اتوماتیک محصولات مختلف را تولید می کنند حتماً شنیده اید، اما آیا می دانید که شاید کارگر های آیندهء فابریکه های بزرگ، مورچه های ماشینی باشند که اندازه شان از کف یکدست تجاوز نخواهد کرد؟

دانشمندان شرکت آلمانی تکنولوژیک فستو (Festo) می گویند این کار کاملاً ممکن است. آنها با الهام از عملکرد مشترک و هماهنگ مورچه ها و اینکه برای انجام کارهای دشواری که از قدرت یک مورچه خارج است با استفاده از نیرو و تفکر مشترک عمل می کنند، روبت های را ساخته اند که کاملاً شبیه مورچه ها بوده و اندازهء آن هم از کف یکدست تجاوز نمی کند.

دانشمندان شرکت آلمانی تکنولوژیک فستو(Festo) می گویند، مورچه های ماشینی را که آنها ساخته اند می توانند وظایف خیلی دشوار و مغلق را انجام داده، اشیای سنگین را که یک مورچهء ماشینی قدرت انتقال آن را ندارد، بطور مشترک انتقال دهند. این مورچه های ماشینی می توانند برای انجام کار های مشترک با هم تماس گرفته، تصامیم و فعالیت هایشان را هماهنگ سازند.

مورچه های ماشینی ساخته شده توسط شرکت آلمانی تکنولوژیک فستو(Festo) با یک کمرهء استریو و آخذه های مجهز اند که به آنها امکان حرکت و سمت یابی دقیق را مساعد می سازد. آنتن های که بالای سر این مورچه های ماشینی تعبیه شده است، دارای وظایف متعدد بوده، هم برای گرفتن اشیا و بسته بندی آن و هم برای چارج بطری های "لیتیوم آین" این روبت ها استفاده می شود.

سیستم رادیویی که در شکم مورچه های ماشینی قرار دارد، امکان تماس بی سیم را بین آنها مساعد می سازد، این مورچه ها مانند برادران اصلی شان شش پای دارند و مانند آنها حرکت می کنند.

دانشمندان شرکت آلمانی تکنولوژیک فستو(Festo) می گویند، نخستین بار است که در ساختن بدن این مورچه ها از شیوهء چاپ سه بعدی استفاده می شود. پای های این مورچه ها از مواد سرامیک مخصوص ساخته شده، مانند پا های طبیعی مورچه های زنده، حرکت می کند و مهمتر از همه مصرف انرژی آن خیلی کم است.

دانشمندان می گویند، فابریکه های فردا که محصولات متنوع و منحصر به فرد تولید می کنند، باید به فضا و شیوه های متفاوت و متغییر به سرعت عیار شده، عکس العمل نشان دهند. استفاده از روبت های پیشرفتهء مانند مورچه های ساخته شده توسط شرکت فستو(Festo) یکی از شیوه هایست که در فابریکه های آیندهء جهان از آن استفاده خواهد شد.

به این ترتیب از کجا که در فابریکه های فردا، مورچه ها و سایر حشرات ماشینی بطور مستقلانه و به جای انسان ها به امور مغلق و متنوع تولیدی نپردازند و ملیون ها کارگر کارشان را از دست داده و به مورچه های ماشینی بسپارند.

Your browser doesn’t support HTML5

مورچه های ماشینی، کارگران آیندهء فابریکه ها