عربستان خواستار عساکر، طیارات و کشتی های نظامی پاکستان شد

خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان

خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان در آغاز اجلاس امروز پارلمان این کشور با ابراز اینکه عربستان خواستار اعزام عساکر، طیارات و کشتی های نظامی پاکستان شده است، با تاکید گفت که پاکستان بدون در نظرداشت اینکه عملکردش باعث چی عکس العمل های خواهد شد از تمامیت ارضی عربستان دفاع خواهد کرد.

عربستان از پاکستان که سنی ها در آن اکثریت دارند خواسته است تا به ایتلاف به رهبری این کشور بپیوندد که حملات هوایی را بر ضد شورشیان شیعهء حوثی در یمن آغاز کرده است.

خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان گفت:

"عربستان سعودی برای اتحاد در جهان اسلام مهمترین و ارزشمند ترین کشوراست، گرچه پاکستان به مثابهء یک دوست نزدیک و واقعی از ملاحظات عربستان و سایر کشور های عضو سازمان اسلامی اطلاع دارد، اما پاکستان می خواهد، برای صلح چانس داده شود و برای بحران جاری در یمن یک راه حل صلح آمیز پیدا شود. در آخر یکبار دیگر باید بگویم که حفاظت از تمامیت ارضی عربستان دین پاکستان است و اگر ضرورت شود، انشالله که پاکستان تعهداتش را عملی خواهد کرد."

عارف رفیق یک کارشناس انستیتوت شرق میانه در واشنگتن می گوید، پاکستان و ترکیه هردو در مورد سرنگون ساختن حکومت مشروع یمن نگرانند و خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان نیز به ترکیه سفر کرده بود.

به گفتهء عارف رفیق، ترکیه و پاکستان هردو به این عقیده اند که ادامهء بحران در یمن می تواند منطقه را درگیر تشنج سازد و پاکستان امیدوار است که در کمترین سطح انتظارات، عربستان را خوشنود سازد.

عارف رفیق کارشناس انستیتوت شرق میانه در واشنگتن به آژانس خبری رویترز گفته است، پاکستان علاقمند نیست که در عملیات های داخل یمن سهیم شود، اما شاید سرحدات را تقویت کند.

به نوشتهء آژانس خبری رویترز، نواز شریف صدراعظم پاکستان مدیون عربستان است و اقتصاد این کشور به خاطر جلوگیری از سقوط به مساعدت های متداوم نیاز دارد. در سال گذشته عربستان 1.5 ملیارد دالر به پاکستان داد و بعد از آنکه نواز شریف در سال 1999 سرنگون ساخته شد، به وی پناه داده بود.

اما پیوستن پاکستان به ایتلاف به رهبری عربستان می تواند منازعات فرقوی را در داخل پاکستان شعله ور سازد و در کشور 180 ملیونی پاکستان شیعه ها یک پنجم نفوس کشور را تشکیل می دهند. از جانب دیگر مداخلهء پاکستان در یمن شاید ایران را نیز عصبانی سازد. در سایر سرحدات یعنی با هند و افغانستان نیز پاکستان عملیات های ضد شورشیان را انجام می دهد.

جنرال محمود علی درانی مشاور سابق امنیت ملی پاکستان می گوید:
"اگر مسالهء دفاع از عربستان بر ضد تهاجم می بود، براساس تعهدات من تصور می کنم می توانستیم عساکر بفرستیم، اما اعزام عساکر به کشور سوم به فکر من یک بی پروایی خواهد بود."

Your browser doesn’t support HTML5

عربستان خواستار عساکر، طیارات و کشتی های نظامی پاکستان شد