کمپ یرموک "یک فاجعه در فاجعهء بزرگتر" سوریه

کمپ "یرموک" بزرگترین کمپ مهاجرین فلسطین در سوریه به شمار می آید و زمانی در آن حدود 160 هزار فلسطینی و سوریایی زنده گی می کردند. دوهفته قبل زمانیکه شورشیان گروهء دولت اسلامی به این کمپ نفوذ کردند، حدود 18 هزار تن که 3500 تن آنها را اطفال تشکیل می داد در کمپ "یرموک" باقی مانده بودند که اکثریت آنها با سوء تغذی مواجه اند.

نفوذ شورشیان گروهء دولت اسلامی به کمپ "یرموک" و برخوردهای بعدی آنها با جنگجویان فلسطینی و نیروهای مربوط به حکومت سوریه وضعیت بشری را در این کمپ وحشتناکتر ساخته است.

حتی قبل از هجوم گروهء دولت اسلامی بر کمپ "یرموک" هم باشنده گان آن با قلت مواد غذایی مواجه بودند. محاصره این کمپ توسط نیروهای دولتی سوریه باعث آن شده بود تا موسسات خیریه نتوانند بطور منظم برای باشنده گان آن مواد غذایی لازم را برسانند. در سال 2014 میلادی سازمان ملل متحد توانسته بود مواد غذایی را لازم که صرف برای 131 روز کفایت می کرد به این کمپ برساند.

سلیم سلمه (Salim Salamah) که در کمپ یرموک تولد شده و در آنجا زنده گی می کرد و اخیراً موفق شده است تا خودش را به سویدن برساند، از طریق سکایپ به رادیو آزادی گفت:

"آنچه که در کمپ یرموک می گذرد یک موضوع یا رویداد مشخص نیست."

به گفتهء سلیم سلمه (Salim Salamah)، این کمپ که در حومهء جنوبی شهر دمشق قرار دارد، از مدت بیش از دوسال به اینسو توسط نیروهای حکومت سوریه نیز بمبارد می شود.

سازمان عفو بین الملل در گزارشی که در ماه مارچ سال جاری نشر شد، مصیبت در کمپ یرموک را " یک فاجعهء در داخل فاجعهء بزرگتر" سوریه خوانده است.

سلیم سلمه (Salim Salamah) در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"در کمپ یرموک مردم با گرسنگی مواجه بودند، اما اکنون در خانه هایشان نان برای خوردن ندارند و آب را با مصالحه جات مخلوطنموده، می نوشند و نیروهای حکومت سوریه هم بمب های بیرلی را بر آنها پرتاب می کند."

گروپ های حقوق بشر نیز هوشدار داده اند که استفادهء نادرست از بمب های بیرلی در ضد حملات توسط نیروهای سوریه امکان تلفات بیشتر ملکی را افزایش داده است.

پیرکراهن بول (Pierre Krahenbühl) کمشنرعالی سازمان کار رفاه اجتماعی سازمان ملل متحد که در یک ماموریت خاص برای بررسی نگرانی های این سازمان در مورد وضعیت باشنده گان کمپ"یرموک" به سوریه رفته است، روز دوشنبه گفت:

"شدت برخورد های نظامی در داخل و جنوب کمپ یرموک به جای آن باقیست."

سازمان صلیب سرخ بین المللی نیز خواستار دسترسی فوری به افراد ملکی شده است که در کمپ "یرموک" در نزدیک شهر دمشق گیر مانده اند.

Your browser doesn’t support HTML5

کمپ یرموک "یک فاجعه در فاجعهء بزرگتر" سوریه