"جنگجویان خارجی در بدخشان، نیروهای افغان را سر بریدند نه طالبان افغان"

در ماه های اخیر صد ها تندرو خارجی بنابر عملیات نظامی اردوی پاکستان در مناطق قبایلی آنکشور، به افغانستان پناه آورده و در جنگ میان نیرو های دولتی و مخالفین مسلح دولت، مخالفین را حمایت می کنند.

روزنامه واشنگتن پُست به نقل از مقامات افغان و تحلیلگران می گوید که جنگجویان خارجی در حالی به افغانستان پناه گزین شده اند که فصل جنگ در آنکشور نزدیک است و به نظر می رسد که افغانستان قرار است یک سال خونین را پیش رو خواهد داشت.

به باور واشنگتن پست، نفوذ و تعداد جنگجویان خارجی در افغانستان در حمله مخالفین مسلح دولت در ولایت بدخشان نیز روشن شد که با گرفتن پوسته های امنیتی نیرو های افغان، 18 تن را کشتند.

احمد نوید فروتن سخنگوی والی بدخشان به این روزنامه گفته است که "جنگجویان خارجی، نیرو های افغان را سر بریدند نه طالبان افغان".

به گفتهء وی طالبان افغان پیش از این به همچو یک عمل بی رحمانه دست نزده بودند.

دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی نیز دست داشتن جنگجویان خارجی در حمله مخالفین مسلح دولت در ولایت بدخشان را تایید کرده می گوید:

" در تمامی عملیات های مخالفین مسلح دولت جنگجویان خارجی که چیچن ها، عرب ها، ازبک ها، ایغور ها و پنجابی ها اند، دست دارند. در درگیری بدخشان نیز هفت جنگجوی خارجی کشته شده است که چیچن و ازبک اند. "

در همین حال واشنگتن پست می گوید، در حالیکه امریکا ماموریت رزمی اش را رسماٌ در افغانستان خاتمه داده است، تندروان خارجی که به احتمال قوی با شبکه القاعده و طالبان پاکستانی ارتباط دارند باعث افزایش تهدید های امنیتی در افغانستان شده است.

بر اساس گزارش واشنگتن پوست، یک مقام استخباراتی پاکستان که نخواسته نامش گرفته شود پذیرفته است که خطر که از سوی تندروان خارجی وجود دارد اکنون تا حدی بطرف افغانستان منتقل شده است.

این مقام استخباراتی پاکستان گفته است: " ما مناطق خود را از وجود شورشیان تصفیه کرده و آنها را از وزیرستان بیرون کرده ایم ما همکاری خوب داریم و معلومات استخباراتی را با مقامات افغان نیز شریک می کنیم."