آیا تغییر رنگ یونیفورم شاگردان مکاتب امکان پذیر است؟

به سلسله گزارشات که در چندین سال گذشته در مورد تغییر رنگ یونیفورم شاگردان مکاتب داشتیم.

امسال باز هم با اظهار پیشنهادات شاگردان مکاتب خواستیم این موضوع را تعقیب نمائیم.

همان طوریکه در هفته پیش روی چاپ تصاویر مبتذل در پوش کتابچه های شاگردان گزارشی داشتیم که تصاویر مبتذل بالای ذهن جوانان تاثیرات منفی می گذارد رنگ ها هم تاثیرات خود را بر روح و روان شاگردان میگذارد.

روان شناسان هم می گویند، رنگها مثل پُل های هستند که وجود فیزیکی و روحی انسان ها را با سایر پدیده های جهان هستی در ارتباط قرار می دهند این ارتباط و تاثیر به حدی است که حتی انسانها در کلمات و جملات خود نیز برای بیان احساسات درونی شان از رنگها استفاده کرده و آن را بیان می دارند.

پس گفته می توانیم که یونیفورم مکاتب هم یکی از این رنگ ها است و شاید یگانه چیزی در افغانستان باشد که به همان رنگ و همان شکل خود باقی مانده است.

رنگ سیاه از نگاه روانشناسی چقدر بالای انسان تاثیر گذار است؟ شرف الدین عظیمی استاد روانشناسی در پوهنتون تعلیم و تربیه کابل در مورد گفت:

"رنگ سیاه روی روحیه انسان تاثیرات عجیب و غریب دارد زمانیکه به رنگ سیاه نگاه می شود فضا را به انسان کوچک می سازد. رنگ سیاه مفهوم رسمیت را القا می کند رنگ سیاه یک نوع ترس و بیم را ایجاد می کند.

رنگ سیاه را در فرهنگ ما زیادتر به بدبختی پیوند می دهند و در کل اگر بررسی گردد رنگ سیاه رنگیست که روان، هوش و استعداد انسان را به خصوص زندگی جوانی ما را زیر تاثیر خود قرار می دهد."

داکتران هم به این نظر استند و می گویند که رنگ سیاه هفتاد درصد حرارت آفتاب را به خود جذب می کند.

همچنان شعاع آفتاب دارای تاثیرات سوء بالای جلد داشته و در کوتاه مدت سبب بروز حساسیت های آفتابی، سوختگی جلد، تیره شدن جلد، لکه های جلدی و حتی منجر به سرطان جلدی هم می گردد.

شماری از شاگردان مکاتب شهر و ولایات خواهان تغییر رنگ یونیفورم شان از سوی وزارت معارف شده اند.

برخی از خانواده ها و معلمین هم از این وضعیت شکایت کنان می گفتند که پوشیدن چنین لباسی در تابستان آن هم در گرمای حداقل چهل درجه برای یک کودک یا نوجوان طاقت فرسا و تعیین چنین لباسی به عنوان یونیفورم دور از انصاف خواهد.

اما برخی ها هم به این عقیده بودند و می گفتند که لباس سیاه نشان دهنده ساده گی و اسلامی بوده و نمونه از اسلامیت را داراست.

در این مورد از شمس الحق فروتن یکتن از عالمان دین جمعیت اصلاح افغانستان پرسیدیم که اسلام در مورد رنگ ها بخصوص رنگ سیاه یا نوع لباس کدام شرایطی را وضع کرده است؟ وی در پاسخ گفت:

" اسلام در رنگ کدام شرایطی را وضع نکرده ولی در نوع حجاب آن گفته شده است که چسپ، نازک نباشد و جلب توجه نکند."

این همه سخنان و شکایات را از چندین سال است که می شنویم و به گوش مسوولین معارف و پارلمان افغانستان هم رسانیدم که هر بار وعده از یک سال به سال دیگر داده اند.

با ارائه وعده های مسوولین وزارت معارف در سال های گذشته این بار باز هم راهی وزارت معارف شدیم و در این زمینه از محمد کبیر حقمل سخنگوی این وزارت پرسیدیم و در پاسخ دریافتیم که امسال روی لایحۀ تغییر رنگ یونیفورم شاگردان مکاتب کار می کنند که تا هنوز نهایی نشده است.

آقای حقمل در ادامه افزود که حجاب اسلامی هم در معارف افغانستان یک اصل است که در نوع لباس و دوخت آن تغییری نخواهد آمد.

از گفته های سخنگوی وزارت معارف بر می آید که بعد از نهایی شدن لایحه انتخاب رنگ مناسب امکان دارد تا یونیفورم سیاه دختران را امسال تغییر بدهند و ما نظر روانشناسان را هم خواستیم داشته باشیم که کدام رنگ به یونیفورم شاگردان بهتر خواهد بود باز هم شرف الدین عظیمی استاد روانشناسی در پوهنتون تعلیم و تربیه کابل گفت:

" در رنگ ها تنوع ایجاد شود. رنگ روی حالات، روی سن و روی جنس هم تاثیر دارد و در انتخاب رنگ تفاوت های جنسی، سنی و روانی مد نظر گرفته شود. پس بهتر است در دوره های مختلف مکتب رنگ های مختلف داشته باشیم."

برنامه هوای تازه را در ویب سایت رادیو آزادی www.radioazdi.comو صفحه فیسبوک هوای تازه (Hawa e Taza) هم شنیده و هم خوانده می توانید.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه: فروزان حبیب زاده

وقت نشر برنامه: هفته دو بار روز های شنبه و سه شنبه

Your browser doesn’t support HTML5

آیا تغییر رنگ یونیفورم شاگردان مکاتب امکان پذیر است؟