امریکا به ایران هوشدار داد تا به یمن اسلحه ارسال نکند

بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا می گوید، حکومتش به ایران هوشدار داده است که باید به یمن اسلحه ارسال نکند، چون ممکن است این مساله امنیت تردد کشتی ها را در منطقهء خلیج با تهدید روبرو سازد.

رییس جمهور امریکا شام سه شنبه در صحبت با شبکهء تلویزیونی (MSNBC) امریکا با ابراز اینکه این مساله به ایرانی ها بطور جدی گفته شده است، در مورد حفاظت از کشتی های امریکایی در منطقهء خلیح اظهار داشت:

"ما در مورد حراست از تعدادی کشتی های خود در خلیج فارس دلایل داریم، اینکه اطمینان حاصل کنیم که ما تردد آزاد کشتی ها را دراین منطقه حفظ کرده ایم. ما به ایرانی ها گفته ایم، اگر به گروه های در یمن اسلحه ارسال شود، امنیت کشتی ها با خطر مواجه خواهد شد و این یک مشکل است."

قبل از این اظهارات بارک اوباما، جاش ارنست سخنگوی قصر سفید گفته بود، یک کشتی طیاره بردار امریکایی بسوی سواحل یمن حرکت کرده است تا تردد آزاد کشتی های تجارتی در خلیج عدن و بحیرهء سرخ حفظ شده باشد.

دگرمن ستیف وران سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفته است:
"ما نمی دانیم پلان کاروان کشتی های ایرانی چیست؟ اما از آن نظارت می کنیم. ما به حیث یک قدرت بزرگ بحری در این منطقه حق انتخاب را داریم."

سازمان ملل متحد بر ارسال اسلحه به شورشیان حوثی در یمن تحریم وضع کرده است.

این در حالیست که عربستان سعودی روز سه شنبه گفت، بمباردمان چهارهفته ای بر مواضع شورشیان حوثی در یمن پایان یافت.

برید جنرال احمد اسیری سخنگوی ایتلاف به رهبری عربستان با ابراز اینکه کمپاین هوایی با موفقیت پایان یافت و هدف زیانمند ساختن توانایی شورشیان بدست آمده است، می گوید:

"رهبری ایتلاف امروز اعلان کرد که به تقاضای عبدالربه منصورهادی رییس جمهور یمن عملیات توفان جدی متوقف شد. آنها احساس می کنند که اهداف اصلی این عملیات بدست آمده است."

برید جنرال احمد اسیری همچنان گفته است، عملیات تازهء به نام "احیای امید" به حل سیاسی در یمن، حفاظت از افراد ملکی و به مساعدت های بشری بیشتر توجه خواهد کرد.

وی می گوید، ایتلاف از تحرکات و عملیات نیروهای حوثی جلوگیری خواهد کرد.

به گفتهء برید جنرال احمد اسیری، درعملیات جدید احیای امید فعالیت های سیاسی و نظامی شامل است.

از جانب دیگر جواد ظریف وزیر خارجهء ایران می گوید، تلاش های مثبت در یمن باید با مساعدت های عاجل بشری به هدف ایجاد یک حکومت دارای بنیاد وسیع و مذاکرات بین یمنی ها تعقیب شود.

براساس ارقام سازمان ملل متحد از آغاز حملات هوایی ایتلاف به رهبری عربستان در یمن تا اکنون حدود 900 تن کشته شده اند.

Your browser doesn’t support HTML5

امریکا به ایران هوشدار داد تا به یمن اسلحه ارسال نکند