سیاس: بخشی از کمک های عاجل به ولسوالی خواهان بدخشان انتقال یافت

در حالیکه آسیب دیدگان رویداد لغزش زمین در ولایت بدخشان نیاز جدی به کمکهای اولیه دارند اما مقامات حکومتی صعب العبوربودن راه های مواصلاتی ولسوالی خواهان را چالش عمده در این راستا میخوانند.

محمد اسلم سیاس معاون اداره مبارزه با حوادث طبیعی میگوید، بخشی ازکمک های عاجل به آسیب دیده گان لغزش زمین درولسوالی خواهان بدخشان از طریق هوا انتقال یافته وآنان تلاش دارند تا کمکهای بیشتری را به آنجا بفرستند.

آقای سیاس روزچهارشنبه درصحبت با رادیو آزادی گفت که مواد غذایی و غیر غذایی ازسوی موسسات امداد رسان آماده گردیده و به دلیل صعب العبور بودن راه ولسوالی خواهان ؛ ناگزیر هستند این کمکها را ازطریق تاجکستان به محل رویداد انتقال دهند:

" کمیته اضطرار ولایتی ولایت بدخشان همین فعلاً که همراه شما صحبت میکنم درفضا هستند، آنها توسط هلیکوپتر به محل حادثه رفتند، سه ونیم میلیون افغانی ازطریق کمیته اضطرار ولایتی انتقال شده، مواد غذیی انتقال شده، مواد غیرغذایی انتقال شده، یک تیم ازداکتران با ادویه لازم انتقال شده اند تا اینکه مجروعین را مداوا بکنند. دوبال هلیکوپتربه اینها اختصاص داده شده است. "

لغزش زمین در قریه جُرم بالای ولسوالی خواهان ولایت بدخشان، شب سه شنبه صورت گرفت،مقامات محلی گفته اند که 52 تن به شمول اطفال و زنان در این حادثه جان باخته اند ودهها تن دیگر زخمی شده اند.

بربنیاد معلومات مقامات محلی دراین ولایت درنتیجه این رویداد 237 خانواده نیزمجبور به ترک منازل شان شده است.

سال گذشته نیز درحادثه لغزش زمین در قریه آب باریک ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان صدها خانه زیر آوار شد و این رویداد جان دهها تن را گرفت.

پس ازوقوع این رویداد موجی عظیمی ازکمک ها به آسیب دیده گان ازنقاط مختلف کشور وحتی از برخی کشور های خارجی سرازیرشد.

در این حال مسوولان جمعیت هلال احمرافغانی میگویند که تا کنون 50 خیمه را برای خانواده های آسیب دیده به ولسوالی خواهان ولایت بدخشان فرستاده اند و برای انجام کمک های بیشتر آماده همکاری می باشند.

درعین حال شاه ولی الله ادیب سرپرست ولایت بدخشان، به رسانیدن کمکهای عاجل به آسیب دیدگان ولسوالی خواهان تاکید میکند و میگوید که حکومت باید برای جلوگیری از وقوع حوادث مشابه تدابیر لازم را روی دست گیرد:

" به یک همکاری بین المللی وکمک موسسات بین المللی نیازاست که دربدخشان درمعرض حوادث طبیعی هستند تا به جای دیگرانتقال داده شوند ودرساحات دیگربرای شان خانه ساخته شود که ما به همین کمک نیازداریم. برای هر فامیلی که اعضای اش را ازدست داده پنجاه هزارافغانی میدهیم وهرخانه ای که تخریب شده مبلغ پانزده هزارافغانی، مواد غذایی وخیمه میدهیم اما آنها به اسکان مجدد نیازدارند. "

در این حال نیلوفر ابراهیمی یکی از نمایندگان بدخشان در ولسی جرگه میگوید که کمک های انجام شده به آسیب دیده گان لغزش زمین درولسوالی خواهان این ولایت به هیچ وجه کافی نیست و حکومت باید به همکاری سازمان های خیریه دراین راستا اقدامات جدی را انجام دهد.

مقامات محلی بدخشان نیز گفته اند که اگر کمکهای لازم و به موقع به این آسیب دیدگان نرسد بیم آن میرود که آنان با مشکلات جدی تر روبرو شوند.

ویدا بره کی