محکمهء متهمین قتل "فرخنده" روز شنبه دایر خواهد شد

پس از خواست های مکرر خانوادهء فرخنده، جامعه مدنی و مردم عام محکمه ابتدایی حوزه سوم شهر کابل تصمیم گرفت تا محکمهء متهمان قتل فرخنده را روز شنبه آینده بگونهء علنی برگزار کند.

قاضی صفی الله مجددی رییس عمومی محکمه ابتدایه حوزه سوم شهر کابل روز چهار شنبه در صحبت با رادیو آزادی اطمینان داد که در جریان محکمه عدالت به گونه واقعی تامین خواهد شد.

قاضی صفی الله مجددی گفت:

" همان پولیس های که در حوزه صلاحیت شان جرم واقع شده آنها 19 نفر شان تحت نظارت قرار دارند و 30 تن هم مردم عام هستند که جمعاً 49 تن می شود که تحت دعوای څارنوال قرار گرفته و ممکن روز شنبه جلسه علنی این متهمین در حضور مطبوعات آغاز گردد. "

آقای مجددی تاکید نمود که نام های افرادی را که بگفته وی در این دوسیه به گونهء به حاشیه کشیده شده، نیز افشا خواهد کرد.

صفی الله مجددی پیش از این گفته است که څارنوال موظف به اساس مصلحت ها در مورد برخی اشخاص که به گونهء در قتل فرخنده دخیل بود اند صورت دعوا درج نکرده است.

فرخنده به تاریخ 28 ماه حوت سال 1393، در ساحه مسجد شاه دو شمشیره شهر کابل به اتهام سوختاندن نسخهء از قرآنکریم نخست از سوی مردان خشمگین بی رحمانه لت و کوب گردید و سپس جسدش به آتش کشیده شد.

وزارت داخله افغانستان پس ازانجام بررسی ها، فرخنده را بیگناه خواند و درپیوند به این قضیه 49 تن را بازداشت و دوسیه های آنان را به لوی څارنوالی سپرد.

پس از گذشت بیش از یک ماه لوی څارنوالی افغانستان روز دوشنبه دوسیه های چهل و نه تن از متهمین قتل فرخنده را به محکمه ابتدایه حوزه سوم شهر کابل فرستاد.

در همین حال شینکی کروخیل عضو ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت که با دوسیه قتل فرخنده باید برخورد سیاسی صورت نگیرد. شینکی کروخیل می گوید:

" شش نقر که مستقیم در قتل دست داشتند حالا مخفی استند، ما باید همان انگیزهء سیاسی را که در عقب این قضیه پنهاد مانده و تا اکنون پیدا نشده در همان حالت جرمی کسی که غفلت کرده و از صلاحیت های خود استفاده نکرده در دوسیه استند و باید مجازات شوند و تاحالا هم انگیزهء اصلی این قتل نا معلوم مانده است. "

از سوی دیگر عبدالرزاق قادری امر امنیت قوماندانی امنیهء ولایت بلخ روز چهارشنبه در یک نشست خبری از بازداشت یکی از متهمین فراری قتل فرخنده در این ولایت خبر داد.

وی گفت، فرد بازداشت شده حسیب نام دارد و از مربوطات حوزهء ششم شهر مزار شریف دستگیر شده است.

برخی اعضای جامعه مدنی و مردم عام از نهاد های عدلی و قضایی می خواهند تا در موضوع قتل فرخنده عدالت را تامین کرده و عاملین آن را طبق احکام قانون مجازات کنند.

آرزو غیاثی