مجددی: برخی مقامات امنیتی باید در مورد قتل فرخنده وضاحت دهند

محکمه ابتدایه کابل فیصله کرد که در دومین روز محکمه متهمین قتل فرخنده مسوولان امنیتی کابل حاضر شده و در مورد این دوسیه وضاحت بدهند.

صفی الله مجددی رییس این محکمه روز شنبه در جلسه علنی محکمه متهمین قتل فرخنده گفت، در دوسیه قتل فرخنده موارد وجود دارد که باید رییس تحقیقات جنایی وزارت امور داخله، قومندان امنیه کابل و برخی مسوولان امنیتی دیگر به آن پاسخ بدهند:

"شخص قوماندان امنیه کابل، رییس تحقیقات جنایی ولایت کابل، مدیر مخابره قوماندانی امنیه کابل، معاون امنیتی قوماندانی امنیه کابل، رییس عمومی جنایی وزارت داخله، نوکریوال مخابره حوزم دوم و نوکریوال مخابره قوماندانی امنیه ولایت کابل فردا ساعت 9 صبح در جلسه حاضر می باشند."

آقای مجددی هم چنان به لوی څارنوالی دستور داد تا آمر کشف حوزه دوم امنیتی شهر کابل را بازداشت و از وی در مورد این دوسیه تحقیق کند.

در نخستین جلسه علنی محکمه ابتدایه به روز شنبه 49 تن از متهمین قتل فرخنده در محکمه حضور یافتند و څارنوال موظف صورت دعوای ده تن آنان را بیان کرد.

در میان این متهمین نوزده تن از موظفین امنیتی نیز به دلیل غفلت وظیفوی شامل هستند.

در این حال اعضای کمیسیون حقیقت یاب قتل فرخنده می گویند که هنوز هم شماری از متهمین اصلی قتل فرخنده گرفتار نشده اند.

فوزیه کوفی عضو این کمیسیون در مورد گفت:

" متأسفانه هنوز هم چند تن که متهمین اصلی استند، دستگیر نشده اند. در کل تحلیل ما اینست که در این قضیه ذهنیت پولیس و مسوولان امنیتی این بوده است که حق این دختر بوده که کشته شود و به همین خاطر متأسفانه اقدام به موقع و جدی در نجات فرخنده صورت نگرفته است."

اعضای کمیسیون حقیقت یاب قتل فرخنده هم چنان گفتند، به نظر می رسد که قتل وی بگونه ناگهانی صورت نگرفته بلکه از قبل برنامه ریزی شده بود.

فرخنده 27 ساله بیش از چهل روز پیش به اتهام دروغین سوختاندن نسخه از قرانکریم از سوی مردان خشمگین در کابل به قتل رسید و جسد اش را آتش زدند.

هر چند تا حالا معلوم نیست که چه تعداد از افراد متهم در قتل فرخنده مجرم شناخته خواهند شد اما خانواده وی، مردم عام و اعضای جامعه مدنی همواره تاکید کرده اند که در قضیه قتل فرخنده باید عدالت تامین شود.

فریبا واحدی