کمبود کتاب درسی در مکاتب و شکایت شاگردان!

از اغاز سال جدید آموزشی در کشور نزدیک به دو ماه می گذرد، اما تا کنون شمار زیاد شاگردان نتوانسته اند کتاب درسی به دست آورند.
تعدادی زیادی از شاگردان شکایت نموده گفتند، کمبود کتاب از مشکلات همیشه گی در معارف بوده است که به وقت برای شاگردان توزیع نمی گردد.
مصطفی متعلم صنف هشم لیسه سیداالناصری می گویدکه تا حال هیچ یک از کتاب درسی برایش توزیع نگردیده است. وی می گوید، زمانیکه یک متعلم کتاب نداشته باشد چگونه می تواند که درس را یاد بگیرد.
شماری دیگر شاگردان شکایت کنان می گفتند، همه ساله با آغاز درس های مکاتب کتاب نمی داشته باشند. کسانی که پول دارند از بازار کتاب می خرند و کسانی که ندارند با مشکلات زیادی درسی روبرو می شوند و اگر کتابی هم توزیع می شود ، اندک است و بسیار ناوقت برای شان می رسد.
فهیمه باشنده شهر کابل که مادر پنج فرزند است با دل پر درد شکایت نموده گفت که از سال جدید چند ماه گذشته اما مکاتب برای فرزندانش کتاب توزیع نکرده است وی که همۀ فرزندانش متعلم هستند و توان خرید کتاب را برای آنها ندارد ناراحت بود.
شکایت شاگردان و خانواده های شان را گرفته راهی وزارت معارف شدیم در این مورد محمد کبیر حقمل سخنگوی وزارت معارف با پذیرش مشکلات در این وزارت گفت: به دوره های ابتدائیه کتاب وجود داشته که برای شان می رسد و در لیسه ها کمی مشکلات موجود است اما تا اواسط تابستان کتاب توزیع می گردد.
آقای حقمل سخنگوی وزارت معارف در ادامه افزود، کتاب های که در بازار های سیاه به فروش می رسد کتاب ها مربوط وزارت معارف نمی شود ، به خاطر سهولت بیشتر این کتاب ها در سایت وزارت معارف گذاشته شده که بعضی از تاجران از این طریق کتاب ها را گرفته و در بازار به فروش می رسانند.
***********************************

شاکر عزیزی جوانی که خود زندگی خود را تغییر داد!

شاکر عزیزی یکتن از مسوولین موسسه بست در کابل، مسوول دکشنری انلاین پشتو و فارغ التحصیل رشته حقوق از ولایت قندهار است.
شاکر عزیزی در یک خانواده روشن فکر به دنیا آمده و مانند دیگر جوانان افغان یک زندگی عادی داشت اما نسبت جنگ ها از ولایت قندهار مهاجر شده نه به دیار بیگانه بلکه به یکی از ولایات دیگر افغانستان به ولایت هلمند. او که علاقه مند درس و تحصیل بود و راه تعلیم برایش مساعد نبود بنا کار دهقانی را پیش می گیرد.
عزیزی بعد از ختم جنگ ها دوباره به ولایت قندهار بر می گردد و بعد از سپری کردن امتحان در لیسه افغان ترک کامیاب شده به درجه عالی تا صنف دوازدهم پیش می رود و در جریان درس ها هم سفر به کشور ترکیه در بخش زبان ترکی و تمثیل می داشته باشد که در انجا از بین 104 کشور مدال چارم را از آن خود می کند.
شاکر عزیزی می خواست یک شخص خوب و بهتر باشد او در صنف نهم مکتب در بخش تلویزیون هم کار کرده بود و در بخش ژورنالیزم بلدیت داشت خواست رشته حقوق را هم پیش بگیرد.
عزیزی جوانیست که هیچ گاهی نا امیدی را به خود راه نداده و از اثر کوشش و تلاش خود نه واسطه، در چندین کنفرانس ها و ترینگ ها در داخل و خارج از کشور اشتراک نموده است.
شاکر عزیزی که در زیادتر کشور های خارجی اشتراک نموده گفت: اشتراک کننده های کشور های خارجی ذهنیت خوبی در مقابل افغانستان و جوانان افغان نداشتند و از افغانستان جز تصویر جنگ و عقب مانی چیزی دیگر در فکر نداشتند اما زمانیکه کار و فعالیت جوانان را می دیدند جوان افغان در سطر اول قرار می گرفت و تعجب می کردند وی از تجربه خود به دیگر جوانان گفت که کلمه نه، نمی شود و یا نمی توانم را از ذهن خود دور بسازند و با اراده قوی به پیش بروند.
و در آخر شاکر عزیز در ضمن این همه فعالیت و تحصیل در آینده می خواهد دکتورا ی خود را در بخش کودکان بگیرد چرا که، تغییر افکار از جنگ به صلح و از خرابی به باز سازی از همان طفلی شروع می شود.

برنامه هوای تازه را از طریق ویب سایت رادیو آزادی www.radioazadi.com و صفحه فیسبوک هوای تازه (Hawa e Taza) هم شنیده و هم خوانده می توانید.
ترتیب کننده برنامه هوای تازه: فرزوان حبیب زاده
وقت نشر برنامه : هفته دوبار روز های شنبه و سه شنبه

Your browser doesn’t support HTML5

کمبود کتاب درسی در مکاتب و شکایت شاگردان!