به بهانهء یکصدوبیست و هفتمین سالروز تولد خانم اینگا لهمن

خانم اینگا لهمن (Inge Lehmann) زلزله شناس و جیوفزیست دنمارکی به تاریخ 13 ماه می سال 1888 میلادی به دنیا آمد.

بعد از ختم تحصیل وی برای سالیانی محدود در عرصهء خدمات بیمه کار کرد، اما شوق و اشتیاق اینگا لهمن به سیانس باعث آن شد تا به حیث دستیار نیل ایرک نورلوند (Niels Erik Nørlund) متخصص علم مساحی (جیودیزی Geodesy) به کار آغاز کند.

خانم اینگا لهمن مسوولیت آن را داشت تا دستگاه های زلزله سنج را در مراکز مطالعات زلزله در دنمارک و گرینلند، عیار کند. از همین جا بود که اینگا لهمن به زلزله شناسی علاقمند شد.

اینگا لهمن در سال 1928 میلادی امتحانات علم مساحی (جیودیزی Geodesy) را سپری کرد و به حیث مسوول ادارهء زلزله شناسی انستیتوت جیودوزی دنمارک به کار آغاز کرد که در آنزمان دانشمند دنمارکی نیل ایرک نورلوند رهبری آن را به عهده داشت.

در سال 1929 میلادی زمانیکه خانم اینگا لهمن یک زلزلهء قوی را در نزدیک زیلاندجدید مطالعه می کرد، متوجهء تغییر سرعت امواج شد که بخش های از آن را هستهء زمین دوباره منعکس می ساخت. تحقیقات بعدی خانم اینگا لهمن و ارزیابی اطلاعات دستگاه های زلزله سنج درسال 1936 میلادی به کشف هستهء داخلی و هستهء بیرونی زمین انجامید.

زنده گی، کار و تلاش های خانم اینگا لهمن نه تنها در دنمارک، بلکه در سرتاسر جهان مشوق زنان و دختران جوان بوده است.

اینگا لهمن به تاریخ 21 فبروری سال 1993 میلادی چشم از جهان پوشید و در سال 1997 میلادی اتحادیهء جیوفزیکل امریکا مدال افتخار اینگا لهمن را بنیان نهاد.

این مدال افتخار به دانشمندانی داده می شود که درسرتاسر جهان در عرصهء تحقیقات و درک بیشتر ساختار، ترکیب و میکانیزم حرکت هستهء زمین دستاوردهای چشمگیر دارند.

Your browser doesn’t support HTML5

به بهانهء یکصدوبیست و هفتمین سالروز تولد خانم اینگا لهمن