خانواده فرخنده: دوسیه قتل فرخنده باید با دقت و جدیت بررسی شود

پدر، مادر و خواهر فرخنده در جریان صدور حکم محکمۀ ابتدائیه در کابل

در حالیکه شماری از مردم در رابطه به فیصله محکمه ابتدائیه انتقاد دارند، از محکمه استیناف می خواهند تا این دوسیه را به جدیت بررسی کرده و عاملین این رویداد را طبق قانون مجازات کند.

در عین حال شماری از اعضای ولسی جرگه می گویند، این محکمه بر اساس اتهام نامه لوی څارنوالی فیصله دقیق نکرده و افرادیکه برائت حاصل کرده اند باید بخاطر حمایت از این رویداد مجازات می شدند.

شینکی کروخیل عضو این جرگه روز شنبه به رادیو آزادی گفت: محکمه نباید پولیس ها را به علت غفلت وظیفوی مجازات می کرد بلکه آنان باید بر اساس عدم استفاده از صلاحیت های وظیفوی مجازات می شدند:

"امیدوار هستیم که محکمه استیناف به یک دقت کامل تمام پروسیجر محکمه را مراعات بکنند تا عدالت به شکل واقعی آن تطبیق شود."

این اظهارات در حالی مطرح می شود که محکمه ابتدائیه کابل روز شنبه دوسیه قتل فرخنده را برای استیناف به څارنوالی مربوط ارسال کرد.

قبلاً این محکمه چهار تن را به اعدام، هشت فرد را به شانزده سال حبس، یازده پولیس را به یک سال قید محکوم کرده و بیست و شش تن دیگر را بشمول هشت پولیس به علت نبود شواهد کافی برائت داده است.

در این حال مجیب الله برادر فرخنده ضمن ابراز نارضایتی از فیصله این محکمه می گوید: آنان از هر طرف مورد تهدید قرار دارند و اگر در دو محکمه دیگر هم این افراد برائت حاصل کنند، پس زندگی در افغانستان برای آنان دشوار خواهد شد:

"در حال حاضر تهدید وجود دارد و همیشه تهدید بوده همواره مردم را برای ابراء دادن به خانه ما ارسال کرده اند همین اکنون هیچ یک از اطفال ما به مکتب نمی روند ما حالا در جامعه فعلی منزوی شده ایم."

از طرف دیگر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام حکم محکمه ابتدائیه در مورد افراد ملکی و نظامی را یک تبعیض خوانده و می گویند: هر متهم باید وکیل مدافع می داشت و زمان کافی به آنها داده می شد تا از خود دفاع می کردند.

فرخنده در 28 حوت سال 1393 در زیارت شاه دو شمشیره کابل زیر مشت و لگد مردان خشمگین به اتهام سوختاندن قرآن کریم جان داد و سپس جسدش به آتش کشیده شد.

شهرزاد اکبر رئیس جامعه باز افغانستان به رادیو آزادی گفت که اگر باز هم دوسیه قتل فرخنده از سوی محکمه استیناف بر اساس قانون بررسی نگردد، پیامد های منفی و ناگوار خواهد داشت:

"امید ما این است که حد اقل مشکلات که در محکمه ابتدائیه وجود داشته جبران شود و قضیه دقیق تر مورد بررسی قرار بگیرد قضیه فقط خون تلف شده فرخنده نیست قضیه اعتبار و حیثیت نظام قضایی افغانستان در چشم مردم عادی این کشور است.

مردم افغانستان مأیوس خواهند شد اگر ارگان های قضایی توجه جدی نکند."

شماری از کارشناسان افغان می گویند: تمام جهان و مردم افغانستان در انتظار اند که آیا عدالت در برابر حقوق زن در این کشور تطبیق می شود یا خیر؟

به گفته آنان اگر فیصله محکمه استیناف بر اساس قانون نافذه کشور باشد پس با پشتیبانی مردم قرار خواهد گرفت اما اگر باز هم بر اساس فشار های بیرونی افراد برائت حاصل کنند پس اعتبار مردم در برابر عدالت در این کشور ضربه بزرگ خواهد دید.

گزارشگر: تمیم اخگر