کودکان از حکومت می خواهند، برای کاهش مرگ و میر اطفال تلاش کند

سطح بالای مرگ و میر کودکان در افغانستان ،شماری از کودکان را واداشت تا با راه اندازی برنامهء خاص ورزشی از حکومت بخواهند که برای کاهش مرگ و میر کودکان تلاش های جدی را انجام دهد.

شماری از کودکان که تعداد شان به 300 تن می رسید، روز سه شنبه در کابل با راه اندازی مسابقات دوش و نمایش سرکس از حکومت خواستند تا به صحت کودکان توجه بیشتر کرده و زمینهء آموزش و پرورش را برای آنان فراهم سازد.

این کودکان با نوشتن شعارهای "جنگ بس است" و "ما صلح میخواهیم" گفتند که ادامهء جنگ بیشتر کودکان را متاثر ساخته است.

احمد جاوید یک تن از این کودکان در صحبت با رادیو آزادی خواست اش را از حکومت چنین بیان کرد:

"زنده گی اطفال در افغانستان با مشکلات زیاد روبرو است، مانند مریضی های گوناگون، خواست ما این است که در افغانستان یک صلح سرتاسری باشد و تمام اطفال برای تداوی به خارج از کشور نروند."

یک کودک دیگر که در این برنامه شرکت داشن به رادیو آزادی گفت:
"خواست من این است که اطفال را از کارهای شاقه نجات دهد و همیشه به افراد بی بضاعت کمک کند."

در این برنامه که همه ساله از سوی موسسه حمایت از اطفال یا (SAVE THE CHILDREN)برگزار می شود، کودکان از پایتخت و برخی ولایات گردهم آمده، خواست های شان را با راه اندازی برنامه های خاص به مقامات حکومت می رسانند.

بر اساس گزارش ها، همه ساله از میان یک صد هزار مادر در افغانستان 327 تن هنگام زایمان فوت می کنند، اما وزارت صحت عامه می گوید این رقم در سال های گذشته به 1600 تن می رسید.

همین گونه سالانه صد ها نوزاد هم به دلایل مختلف پس از تولد می میرند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت نیز بالا بودن سطح مرگ و میر اطفال و مادران را در کشور تکان دهنده خوانده است.

ناجیه طارق معین وزارت صحت عامه افغانستان که در این برنامه حضور داشت گفت، این وزارت از قبل برنامه های را برای کاهش مرگ و میر کودکان تطبیق نموده است.

ناجیه طارق می گوید:

"خوشبختانه وزارت صحت عامه با تربیه قابله ها از طریق مراجع حکومتی و ایجاد زمینه ها برای سکتور خصوصی توانسته است که امروز در هشتاد در صد مراکز صحی حد اقل یک کارمند صحی زنانه داشته باشد و خانم ها به مراقبت های صحی دسترسی داشته باشند."

چندی قبل بی بی گل غنی بانوی اول افغانستان نیز خواسته بود تا به کاهش مرگ و میر کودکان و مادران توجه بیشتر شده، تعداد قابله ها و داکتران در شفاخان های کشور افزایش یابد.

هرچند وزارت صحت عامه بارها گفته است که خدمات صحی در کشور بیشتر وبهتر شده اما مردم می گویند، با آنکه ده ها ملیون دالر در این بخش مصرف شده است، اما هنوز هم خدمات صحی به گونه معیاری و اساسی صورت نمی گیرد.

تمیم اخگر