فیروز: ظرف سه ماه آینده روی تجهیز شفاخانه ها تمرکز خواهیم کرد

مقامات وزارت صحت عامه افغانستان می گویند ظرف سه ماه آینده شماری از مراکز تشخیصیه را افتتاح و برخی از شفاخانه ها را با وسایل پیشرفته مجهز می سازد.

در حالی که انتقاد ها از نبود خدمات معیاری و اساسی در بخش شفاخانه های افغانستان وجود دارد، وزارت صحت عامه تأکید کرده می گوید: در سه ماه آینده بیشتر روی تجهیز شفاخانه ها و ایجاد مراکز تشخیصیه تمرکز می کند.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه روز دوشنبه حین ارایه برنامه صد روز آینده این وزارت گفت: در کنار توجه به شفاخانه ها و بهبود کیفیت عرضه خدمات صحی، برخی اصلاحات را در قوانین و لوایح نیز بوجود می آورد.

آقای فیروز درمورد بخشی ازکارهایش چنین گفت:

"ما در جریان سه ماه آینده یک مرکز کامپلکس یا کلینیک تشخیصیه را که وسایل بسیار مدرن و مجهز در شفاخانه اندراگاندی صحت طفل به کمک کشور هند افتتاح می شود یک مرکز تشخیصیه دیگر را در شفاخانه استقلال برای بزرگ سالان به کمک کشور ایتالیا که در آن وسایل مدرن جا بجا می شود ما و شما شاهد شفاخانه شیخ زاهد خواهیم بود و شفاخانه جمهوریت هم به یک شفاخانه تخصصی ارتقاً می کند"

وزیر صحت عامه همچنان گفت تا سه ماه آینده سروی را که در خصوص ارزیابی ضرورت های مردم در بخش صحی در 14 ولایت ناامن آغاز کرده در تمام ولایات کشور تکمیل می کند.

تعداد شفاخانه های شخصی را کاهش داده، طرح ایجاد یک شرکت ملی ادویه را آماده ساخته و کدر های مسلکی و شایسته را نیز شامل سیستم این وزارت می سازد.

فیروزالدین فیروز از جمله وزرای بود که در ماه دلو سال گذشته از سوی ولسی جرگه رای اعتماد را بدست آورده و به حیث وزیر صحت عامه تعین گردید.

آقای فیروز گفت: در صد روز گذشته نیز کار های را بخاطر بهبود عرضه خدمات صحی به مردم در این وزارت انجام داده است.

وی از جمله دستآورد هایش به ایجاد 14 مرکز صحی، تلاش برای حل مشکلات مریضان افغان در هند و پاکستان، مسدود کردن برخی شفاخانه های خصوصی غیر معیاری و گرفتن جواز برخی شرکت های ادویه اشاره کرد.

هر چند به اساس قانون اساسی کشور عرضه خدمات صحی برای اتباع کشور رایگان می باشد اما وزارت صحت عامه می گوید: مردم باید در برابرعملیات های پیشرفته پول پرداخت نمایند.

در این حال نقیب الله فایق یک عضو کمیسیون صحت ولسی جرگه می گوید که وزارت صحت عامه بخاطر پیش برد برنامه های خود امکانات خوب را در اختیار دارد:

"وزیر صحت عامه برنامه های را که در بودجه نیست در نظر دارد در صد روز آینده دقیقاً این مشکلات را به همراه می داشته باشد اما در عین حال بخاطر پیش برد کار های شان نه تنها در صد روز آینده بلکه تا سال 2017 و 2018 وزارت صحت عامه مشکل نمی داشته باشد."

وزیر صحت عامه گرفتن یک مقدار فیس از مریضان را در برابر اجرای عملیات های پیشرفته یک ضرورت خوانده و می گوید: این کار از فساد در شفاخانه ها جلوگیری کرده و سبب عرضه خدمات با کیفیت برای مردم می گردد.

اعضای کمیسیون صحت ولسی جرگه می گویند: وزارت صحت عامه بخاطر پیش برد برنامه های خود امکانات خوب را در اختیار دارد و برای عملی کردن آن مشکلی نخواهد داشت.

اما وزیر صحت عامه ناامنی، کمبود امکانات مالی و ظرفیت را از مشکلات فراه را فعالیت های وزارت اش می داند.

وزیر صحت عامه با انتقاد از کاستی ها در گذشته می گوید: به نسبت نبود ظرفیت تا حال نتوانسته است 10 فیصد از بودجه انکشافی امسال خود را مصرف نماید.

مقامات وزارت صحت افغانستان در حالی از تلاش ها به هدف بهبود کیفیت خدمات صحی در کشور سخن می زنند که به اساس معلومات این وزارت، هنوز هم 50 درصد مردم افغانستان در مناطق دور افتاده و ناامن به عرضه خدمات صحی دسترسی ندارند.