افغانستان بعد از سوریه با 2.6 ملیون مهاجر در مقام دوم قرار دارد

کمشنری عالی ملل متحد در امور پناهنده گان با اشاره به بحران های موجود در سوریه، عراق، یمن، بروندی و سایر مناطق جهان تخمین می کند که 59.5 ملیون تن در اثر منازعات در سرتاسر جهان مجبور به ترک مناطق اصلی شده اند.

انتونیو گترز (Antonio Guterres) کمشنرعالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده گان با ابراز اینکه در سال جاری میلادی نمی توان انتظار بهبود را در کاهش رقم مهاجرین داشت، در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر استانبول ترکیه به خبرنگاران گفت:

"در پایان سال 2014 میلادی تعداد افراد بی جا شده در اثر منازعات به 59.5 ملیون تن رسید که یک افزایش 16 درصد را نسبت به سال 2013 میلادی نشان می دهد و این رقم 60 درصد بیشتر از 10 سال قبل است."

به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتدپرس، خشونت ها در سوریه باعث آن شده است تا در سال گذشتهء میلادی رقم مهاجرین از این کشور خیلی افزایش یافته، تعداد آن از رقم مهاجرین افغان سبقت جوید.

کمشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده گان می گوید در سال گذشته حدود 3.9 ملیون سوریایی به حدود 107 کشور جهان مهاجر شده اند. افغانستان که در 30 سال گذشته بیشترین رقم مهاجرین را در جهان داشت با 2.6 ملیون مهاجر در مقام دوم قرار دارد.

ترکیه با میزبانی 1.59 ملیون مهاجر سوریایی کشوریست که از بیشترین تعداد مهاجرین در جهان، میزبانی می کند.

پاکستان که در 10 سال گذشته این لقب را داشت با میزبانی 1.51 ملیون مهاجر در مقام دوم قرار گرفته است.

کمشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده گان می گوید، در سال گذشتهء میلادیصرف 126.800 مهاجر به کشور های دوباره برگشته اند که پایین ترین رقم از سال 1983 میلادی به اینسو بوده است.

کانگو، مالی و افغانستان کشورهای اند که در سال گذشته بیشترین تعداد مهاجرین به آن عودت کرده اند.

به نوشتهء آژانس خبری رویترز، در حالیکه مهاجرت از سوریه به بزرگترین بحران مهاجرت تبدیل شده است، از ایالات متحدهء امریکا به خاطر آن انتقاد می شود که به تعداد محدود اجازه مهاجرت را به این کشور می دهد. از ماه اکتوبر سال گذشته تا اکنون صرف به 800 سوریایی اجازهء مهاجرت به ایالات متحدهء امریکا داده شده است.

یک مقام امریکایی که از افشای نامش خودداری کرده، به آژانس خبری رویترزگفته است، کنترول شدید امنیتی گذشتهء تقاضا کننده گان باعث آن شده است تا مدت انتظار از 18 ماه دوسال طول بکشد.

مایکل مککول (Michael McCaul) نمایندهء جمهوریخوا که مسوولیت کمیتهء امنیت داخلی مجلس نماینده گان امریکا را به عهده دارد در مورد اجازه دادن مهاجرت به تعداد بیشتر سوریایی ها به امریکا ابراز نگرانی کرده، در نامهء به رییس جمهور اوباما نوشته است:
"خطر واقعی آن وجود دارد که تروریست ها با استفاده از برنامهء جابجایی مهاجرین، اجازه داخل شدن را به کشور ما حاصل کنند."

Your browser doesn’t support HTML5

افغانستان بعد از سوریه با 2.6 ملیون مهاجر در مقام دوم قرار دارد