"نی" از اقدام اخیر ریاست جمهوری افغانستان استقبال کرد

نی یا اداره حمایت از رسانه های آزاد در افغانستان از اقدام تازه ریاست جمهوری مبنی بر توظیف برخی سخنگویان و مقامات ارشد حکومتی به دادن معلومات به خبرنگاران، استقبال کرد.

نی یا اداره حمایت از رسانه های آزاد در افغانستان ابراز امیدواری می کند که تصمیم تازه ریاست جمهوری سبب شود تا قانون حق دسترسی به اطلاعات نیز عملی گردد و مشکلات خبرنگاران در بخش جمع آوری معلومات برای تهیه گزارش، رفع گردد.

صدیق الله توحیدی مسوول دیده بان رسانه ها در دفتر "نی" روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت: این اقدام حکومت می تواند بالای وزارت خانه ها فشار وارد کند تا کارهای خود را خوبتر انجام دهند:

" اقدام اخیر رییس جمهور افغانستان نخستین و موثر ترین اقدام در زمینه حل مشکل خبرنگاران بخاطر دسترسی به اطلاعات است و یک زمنیه خوب هم برای سایر وزارت خانه ها هم می باشد که آنها مجبور شوند تا فعالیت داشته باشند که آنرا سخنگویان شان با رسانه ها در میان بگذارند."

ریاست جمهوری افغانستان به تازه گی اعلان کرد که پس از این، سخنگویان و مقامات ذیربط حکومتی، به شمول مسوولین وزارت خانه ها، از شنبه الی چهارشنبه در باره وضعیت امنیتی و سایر مسایل مهم از طریق نشست خبری به رسانه ها معلومات ارایه خواهند کرد.

گفته می شود که این اقدام بیشتر مسوولان و سخنگویان سکتورهای امنیتی و اقتصادی را مکلف می سازد تا همه روزه به خبرنگاران معلومات ارایه کنند.
با آنکه افغانستان، قانون حق دسترسی به اطلاعات دارد، اما همواره شکایات مطرح بوده کهاکثر خبرنگاران بخاطر گرفتن معلومات برای تهیه گزارش از ادارات دولتی، با مشکلات زیادی روبرو می شوند.

در این حال برخی از خبرنگاران افغان در صحبت با رادیو آزادی از این اقدام ریاست جمهور استقبال کرده گفته اند که این کار نباید نمایشی باشد باید بصورت دوامدار هر هفته چنین کنفرانس ها برگزار گردد.
نوید احمد بارکزی و وحیده فیضی دو تن از این خبرنگاران:

" این یک اقدام نیک است آنرا به فعال نیک می گیریم، در صورتیکه تمام سخنگویان آنجا هفته یکبار حاضر شوند و این یک عمل نمایشی نباشد یک هفته بیایند و بعد از آن نیایند."

"اقدام بسیار زیاد نیک است، ما قبلاً بسیار به تکلیف بودیم به سخنگویان زنگ می زدیم هیچکدام آن تلیفون را جواب نمی داد حتی روزی می شد که ما مجبور بودیم خبر را طرف نشر کنیم نظر حکومت را نداشته باشیم."

این خبرنگاران همچنان تأکید می ورزند که علاوه بر این، حکومت باید زمینه بهتر کار برای خبرنگاران را نیز فراهم بسازد.

آنان هشدار می دهند که اگر به این مسایل توجۀ لازم صورت نگیرد، فعالیت رسانه ها که از دست آورد مهم حکومت قبلی خوانده می شود، کاهش خواهد یافت.

فرشته ندا