وزارت صحت عامه افغانستان گزارش اخیر سیگار را رد نکرد

وزارت صحت عامه افغانستان گزارش اخیر سیگار یا اداره سر مفتش خاص ایالات متحده برای باز سازی افغانستان را در رابطه به موجودیت فساد در این وزارت، رد نه نموده، اما می گوید که در این مورد بررسی ها آغاز شده است.

وحیدالله مایار سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، رهبری جدید وزارت صحت عامه در آغاز کارش معلوماتی را در رابطه به وجود فساد دراین وزارت بدست آورد که به همین هدف سروی را در سراسر کشور راه اندازی نموده است.

وی گفت، این سروی از سه ماه به اینسو آغاز شده که به زودی نتیجه آن با مردم در میان گذاشته خواهد شد.

" ما رد نمی کنیم که حیف و میل صورت گرفته باشد راپور های وجود داشت که به همان خاطر رهبری جدید وزارت در هماهنگی با سازمان صحی جهان و چند موسسه دیگر سروی های گسترده را در سراسر افغانستان به راه انداخته تا در یابد که در کدام ساحات سفید چه تعداد کلینیک موجود است.این دریافت های آنها است ما دریافت های ما را به زودی با مطبوعات شریک می سازیم. "

این اظهارات در حالی صورت میگیرد که سیگار یا اداره سر مفتش خاص ایالات متحده برای باز سازی افغانستان در تحقیقات تازه اش از چگونگی به مصرف رسیدن کمک ها در وزارت صحت عامه افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

این اداره گفته که اداره انکشاف بین المللی امریکا بیش از دوصد میلیون دالر را ضمن برنامه قرار دادهای مشارکت صحی به این وزات فراهم نموده که خطر ضایع شدن آن وجود دارد.

سیگارگفته است، در تحلیل ابتدایی معلومات آنان مشخص شده که از میان 614 مرکز تسهیلات صحی، ۹۰ کلینیک مطابق اطلاعات وجود ندارد، ۱۳ مرکز هم آهنگی تکراری است، ۱۳ مرکز هم آهنگی داخل افغانستان شناسایی نشده است، ۳۰ مرکز هم آهنگی با گزارش ولایت مطابقت ندارد، و ۱۲ مرکز هم آهنگی با معلومات ولسوالی همخوانی ندارد.

سیگار یا اداره سر مفتش خاص ایالات متحده برای باز سازی افغانستان گفته، تا زمانیکه وزارت صحت عامه افغانستان به اداره انکشاف بین المللی امریکا مصارف دقیق برنامه های شان را ارایه نکند از کمک های این اداره بدور خواهد ماند.

در این حال برخی ازاعضای کمیسیون عدلی و قضای و مبارزه با فساد اداری ولسی جرگه می گویندکه حکومت افغانستان باید در مورد گزارش سیگار به گونه مستقلانه بررسی نموده و متخلفین را به نهادهای عدلی وقضایی معرفی کند.

محمد سرور عثمانی فراهی عضو این کمسیون در مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

"یکی مسئله سیگار است اما دولت افغانستان منحیث مسول وظیفه که دارد این اسناد را باید بررسی کند اگر قابل تایید آنها بود این اتهام صبغه جرمی پیدا می کند و محکمه باید در مورد فیصله کند "

در این حال برخی ازآگاهان و مردم عام می گویند، دست داشتن شماری از مقامات دولتی درفساد اداری، مبارزه با این پدیده را مشکل می سازد.

آنان می گویند، اگر دراین زمینه اقدامات جدی صورت نگیرد، سرانجام کشورهای کمک کننده از حمایت افغانستان دست خواهند کشید.

آروز غیاثی