کار و فعالیت نهاد شورای علمی جوانان!

فعالیت نهاد های اجتماعی در کشور رشد چشمگیری داشته و برای جوانان زمینه فعالیت های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را فراهم نموده است.
خواستیم در این برنامه از کار و فعالیت های نهاد شورای علمی جوانان هم گزارشی داشته باشیم.
شواری علمی جوانان از دو سال بدین سو فعالیت های خود را روی یازده هدف علمی و اکادمیک پیش می برد.

سطح رهبری این را 25 جوان تشکیل می دهد که اعضای آن به 530 نفر به شکل فزیکی و 5765 جوان به شکل غیر فزیکی هم از طریق شبکه اجتماعی و جوانان که در خارج هستند در این نهاد فعالیت دارند.

سردار نوید ادیب رهبر و مسوول نهاد شورای علمی جوانان می گوید: این نهاد به شکل رضاکارانه با تفاهم اداره امور افغانستان فعالیت های خود را با جوانان پیش می برند.

آقای ادیب در ادمه افزود، این نهاد با برخی از پوهنتون های خصوصی هم قرار دادی را به امضا رسانیده تا به شکل تخفیف جوانان بتوانند تحصیلات شان را در آن پوهنتون خصوصی ادامه بدهند.

شبنم و سومن محصلین یکی از پوهنتون های خصوصی و اعضای نهاد شورای علمی جوانان از موثریت فعالیت های این نهاد ابراز خرسندی نموده اند.

مرسل محصل در یکی از پوهنتون های خصوصی و یکتن از اعضای این نهاد گفت: در اوایل خیلی کم جرأت بود اما با اشتراک در سیمینار ها خوب شده و در خود تغییراتی مثبت می بیند.

نهاد شواری عملی جوانان، جوانان را از طریق بورس ها به همکاری اداره امور افغانستان جهت تحصیل به خارج از کشور اعزام می کنند.

شورای علمی جوانان نظر به فعالیتی که داشت توانسته روابط خود را با اتحادیه افغان مقیم اروپا مستحکم بسازد تا باشد فعالیت های اکادمیک را برای افغان های مقیم اروپا هم کمک کرده باشد.

در اخیر سردار نوید ادیب رهبر و مسوول نهاد شورای علمی جوانان پیامی به جوانان داشت و گفت: از خشونت و بد رفتاری دست بکشید یگانه اسلحه یی که امروز می شود به آن افتخار کرد، قلم است.

اضرار نوشابه های انرژی زا !

اگر متوجه شده باشید در پهلوی فعالیت های علمی، فعالیت ها و تمرین های بدنی را هم می توان رشد داد. اما می دانید؟ در این اواخر برخی از جوانان برای تمرین های بدنی شان از نوشابه های انرژی زا استفاده می کنند.

بلی جوان های که امروزه به ورزش رو آورده اند می خواهند اندام زیبا داشته باشند، آنها معمولاً یکی از این نوشابه های انرژی زا نوش جان می کنند. برخی از آنها بدون نوشیدن همه روزه نوشابه ها نمی توانند زندگی کنند یا حتی جوانانی استند که در طول شب و روز مصروف کار استند و نیاز به سرحال بودن و انرژی دارند و آنان به شدت به این نوشابه های انرژی زا ضرورت دارند.

در حال حاضر مصرف نوشابه های انرژی زا در دنیا، روز به روز خصوصاً در بین جوانان افزایش یافته است و آنها اعتقاد دارند که با نوشیدن این قبیل نوشابه های انرژی زا می توانند انرژی لازم را برای فعالیت های ورزشی به دست آورند یا می توانند تا دیر وقت برای مطالعه بیدار بمانند.

در حالی که نمی دانندکه این نوشابه ها فقط می تواند سبب یک افزایش انرژی سریع و کوتاه مدت شود.

انواع زیادی از نوشابه های انرژی زا با نام ها و مارک های مختلف در بازار وجود دارند
و به اساس بررسی متخصصین کشور های خارجی، استفاده 30 تا 50 درصد نوجوانان و جوانان از نوشابه های انرژی زا هیچ نشانه ای از کاهش وزن، افزایش انرژی و بهبود عمکرد ذهنی بدنی در آنها دیده نشده است.
با وجودی که سازنده گان این نوشابه ها مدعی هستند که این نوشابه ها کاملاً بی ضرر هستند، اما داکتران می گویند: آنچه را که انرژی کاذب در بدن افراد به وجود می آورد به دلیل وجود مقدار زیاد شکر و کافی است که برای بدن بسیار ضرر دارد ما هم خواستیم بدانیم استفاده بیش از حد این نوشابه ها تا چی حد ضرر های بر بدن وارد می کند، از داکتر محمد عظیم صمیم متخصص داخله عموی موظف در شفاخانه ابن سینا کابل پرسیدم، وی چنین گفت:

"اکثریت نوشابه های که در ترکیب خود گاز دارد آن نوشابه ها در ترکیب خود کاربن دای اکساید هم دارد.
کسانی که تکلیف معده دارند به شکل (Pud) به تخریش معده دیگر هم زمینه را مساعد می سازد و امکان دارد مریض خوریزی پیدا کند که این ها اضرار آن است که در یک نوشابه طبیعی به وجود نمی آید، اما در نوشابه های انرژی زا که در فابریکات ساخته می شود صد فیصد به وجود می آید."

پس برای اینکه مراقب صحت خود باشیم، بهتر است از هر نوع نوشابه ها و انرژی های طبیعی استفاد کنیم.

برنامه هوای تازه را از طریق ویب سایت رادیو آزای www.radioazadi.com و صفحه فیسبوک هوای تازه Hawa e Taza هم شنیده و خوانده میتوانید.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه : فروزان حبیب زاده
وقت نشر برنامه: هفته دو روز شنبه و سه شنبه

Your browser doesn’t support HTML5

کار و فعالیت نهاد شورای علمی جوانان!