یک دیپلومات غربی: کرزی یک حکومت موازی را تشکیل داده است

حامد کرزی رییس جمهور سابق افغانستان

حامد کرزی رییس جهمور سابق افغانستان با وجود اینکه، ده ماه قبل قدرت را به رییس جمهور اشرف غنی تسلیم کرد، اما هنوز هم در سیاست افغانستان حضور قابل ملاحظهء دارد.

عدهء از منتقدین، حامد کرزی را متهم می کنند که از عقب پرده، بی ثباتی سیاسی را در افغانستان دامن می زند.

براساس گزارش خبر گزاری فرانس پرس، حامد کرزی که دو بار به حیث رییس جمهور افغانستان کار کرد و در ماه سپتمبر گذشته قدرت را به جانشین اش محمد اشرف غنی سیاستمدار تکنوکرات تسلیم نمود، روابط خراب با غرب، وضعیت امنیتی ناگوار و اقتصاد آغشته به فساد اداری را به او میراث گذاشته است.

اما با وجود این، حامد کرزی هیچ گاهی از سیاست خسته نشده است و در کنار ریاست جمهوری افغانستان، دفتر دیگر را گشوده و در پاک کاری میراث بد خود، در برابر تلاش های حکومت جدید موانع ایجاد می کند. یعنی به گفتهء مقامات ارگ ریاست جمهوری افغانستان او سرگرم ایجاد یک مرکز موازی قدرت ریاست جمهوری می باشد.

یک مقام ریاست جمهوری افغانستان که نخواست نامش افشاء شود به خبرگزاری فرانس پرس گفت:

"اینکه آیا رییس جمهور غنی مداخله حامد کرزی را در اموردولت، تایید می کند و یا نه؟ می گویم بلی فشارها از سوی کرزی حساس شده می رود."

اما صدیق پتمن سابق معین وزارت معارف افغانستان از انتقاد ها بر حکومت حامد کرزی دفاع می کند و می گوید، زمانی که حکومت به مردم معلومات لازم را نمی دهد، پس بهتر است کسی دیگر این کار را کند.

صدیق پتمن می گوید:

"حکومت که فعلاً در راس آن داکتر صاحب اشرف غنی و رییس اجراییه آن داکتر صاحب عبدالله است، آنها به ملت آگاهی کامل نمی دهند، مردم را در جریان قرار نداده، به آنها در مورد مسایل توضح نمی دهند، پس نیاز است تا کسی دیگر از خلاء استفاده کرده به مردم معلومات دهد."

یکی از مسایل مورد انتقاد بر حکومت جدید روی موافقتنامه امنیتی با پاکستان است.

حامد کرزی به خاطر امضای موافقتنامهء امنیتی بین ادارات امنیت ملی افغانستان واستخبارات پاکستان که رییس جمهور اشرف غنی می گوید تا هنوز نهایی نشده، انتقاد های زیاد کرده است.

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در پیامش به مناسب روز عید بدون اینکه از کسی نام ببرد، در اشاره به این انتقاد ها گفت:

"ما اگر با طالبان صلح می کنیم و یا با پاکستان، در روشنی منافع ملی بوده و مردم خود را از همهء مسایل باخبر می سازیم. ما در این مدت با بزرگان کشور، علمای دینی، فعالان مدنی و دیگر جوانب ذیدخل مشوره کرده، نظریات آنها را گرفته ایم. زیرا که برای یک صلح واقعی به اجماع و وفاق ملی ضرورت است. "

حاجی سید داوود کارشناس و مدیر مسوول روزنامهء اراده می گوید، اگر موافقت با پاکستان منجر به پایان جنگ و مناقشه در افغانستان شود، پس چرا چنین توافق صورت نگیرد.

حاجی سید داوود می گوید:

"ما می خواهیم که مشکلات با پاکستان را حل کنیم و بدانیم که پاکستان از ما چه می خواهد و ما از پاکستان چه می خواهیم؟ اگر روی این موضوع اشرف غنی کدام موافقتنامهء را امضا می کند و بخواهد از راه تفاهم مسایل را روشن ساخته و بالاخره منجر به گفتگو با مخالفین شود، من فکر می کنم که این یک راه خوب است."

ایمل فیضی سابق سخنگوی حامد کرزی از مشوره های آقای کرزی با رهبران روسیه و سایر کشورها روی وضعیت کنونی در افغانستان و منطقه دفاع کرده می گوید، کرزی به حیث یک سیاستمدار با نفوذ در مورد آنچه در کشورش جریان دارد، نمی تواند، چشم پوشی کند.

اما یک دیپلومات غربی در کابل حامد کرزی را متهم می کند که یک حکومت موازی را تشکیل داده و به طور فعال قصد سقوط حکومت کنونی را دارد و برای بی ثباتی آن توطیه جویی می کند.

به گفتهء این مقام غربی کرزی به این امید است که با استفاده از خلاء قدرت یک حکومت موقت را تشکیل دهد و خود را به حیث نجات دهندهء ملی مجسم سازد.

غنی و کرزی در روز های اخیر در ارگ ریاست جمهور باهم ملاقات کردند و روی اختلافات شان گفتگو نموده وهردو نمازعید را یکجا باهم در ارگ ادا کردند.