آیا در رمضان و عید خیر تان به کسی رسید؟

ره نیک مردان آزاده گیر چو ایستاده ای، دست افتاده گیر

رمضان ماه است تا سرمایه داران از حال نیازمندان و تهی دستان به خوبی آگاه شوند.
بدون شک پس از یک ماه تحمل گرسنگی و تشنه گی هر روزه داری از احوال بی نوایان و فقرا آگاه شده و با برگ سبز تحفه درویش به یاری همنوعان، همسایه گان و بیچاره گان می شتابند حتا اگر توانایی بر کمک بیشتر از دانه یی خرما را نداشته باشند.

دادن همین یک دانه خرما به اندازۀ بخشش یک کوهی از طلا ارزش دارد.
و ما هم زمانی که با برخی از جوانان روبرو شدیم از اینکه به اندازه توان از لباس عیدی گرفته تا پول نقد به نیازمندان کمک کرده بودند، احساس خوشی می کردند.

یکی از ابتدایی ترین نشانه های انسانیت رحم کردن در حق نیازمندان است که مستحق رحم و عطوفت اند اما متاسفانه جوانان که توانانی کمک به آنان ر ا دارند، توجه یی به این نیارمندان نمی کنند.

تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی

این را هم میگن که یکی از هدف های روزه داری، آگاهی از زندگی پُر درد و رنج بی نوایانو ، فقرا و کمک به آنهاست. اما محمد ایمل فارغ التحصیل صنف دوازدهم یکی از مکاتب شهر کابل می گوید: جوانان را شاهد بوده که بالای غریب و بیچاره مسخره می کنند.

جوانان عزیز این موضوع را در صفحه فیس بوک هوای تازه هم شریک ساخته بودیم که برخی از جوانان موضوع را لایک و نظریات شان را با ما شریک ساخته اند:

زهره نایب در صفحه فیس بوک هوای تازه نوشته، بلی اگر لباس به مستحقین تیار نکدیم، به اندازه توان پول نقد کمک کردیم باید به اندازه توان هر کس کمک کند.

خراسان نوشته، به نظر مه تنها پول صدقه نیست، گرفتن دست بی نوایان به هر شکلی که باشد کمک حساب می شود به خصوص لطف خوش و راهنمای به کار یا یک وظیفه خود صدقه است.

ریحا ریحانه در صفحه فیسبوک هوای تازه نوشته، مه هم به اندازه توان خود کمک کردیم به بیچاره گان امیدوار هستم هر کس در راه خیر به فقرا و بیچاره گان کوتاهی نکند.

نقیب الله متعلم لیسه خوشحال خان از این که در ماه رمضان دست فقرا را گرفته احساس خوشی می کند اما مایوس به این بود و می گفت که چشم دیدی از جوانانی را دارد که مصارف بیجا می کرده اند اما به محتاجان کمک نمی کردند.

سعیدالرحمن احساس استاد علوم دینی در پوهنتون پولی تخنیک کابل می گوید: روز های رمضان و عید ها نسبت به دیگر روز های عادی متفاوت است و طریقه سنت است تا جوانان سخاوت خود را در این ایام بالا ببرند چرا که روز های خیر و صدقه دادن به فقرا، همین روز ها است.

استاد احساس در ادامه افزود، اگر یک جوان به مسکین و فقیر کمک می کند و یک خوشی نصیب آن شخص محتاج می کند، آن جوان در جامعه جایگاه خاص پیدا کرده نزد مردم محبوب شده و سبب رشد شخصیت او می گردد.

شکایت جوانان نامزد دار از رسم و رواج ناپسند عیدی بردن!
در ضمن اینکه گرفتن دست افتاده گان و خنده یی بر لبان شان نشاندن یکی از خوشبختی های دنیا و آخرت حساب می گردد، اما برخی از خانواده های که جوانان شان نامزد اند نمی خواهند در ایام عید این خوشی در چهره جوانان شان نمایان باشد و این خوشی را تعدادی از خانواده های دختر از خانواده های پسر با خواستن تحایفی به عنوان عیدی از جانب خانواده داماد برای دختر نامزد شده، گویا رسم و رواج افغانستان است می گیرند و خانواده داماد هم قبل از عید، تحایفی چون لباس مکمل، مقدار طلا، وسایل آرایشی، کیک، کلچه، میوه خشک و تازه به خانه عروس می برند.

شماری از مردم، بردن عیدی برای دختران نامزد را کار نیک می دانند، اما تعدادی آنرا مصرف بیجا دانسته و توقع بلند بعضی فامیل ها از خانواده داماد را ظلم تلقی می کنند.
مسجدی باشنده ولسوالی پغمان شکایت کنان گفت که چار برادر خود را عروسی کرده و خانواده عروس در عیدی و نورزوی از آنها مصارف گزاف عیدی و پول نقد تا مبلغ 20 هزار افغانی خواسته اند.
محمد امین محصل یکی از پوهنتون های خصوصی که مدت سه سال می شود نامزد است می گوید: نمی تواند این همه مصارف عیدی را آماده بسازد، او گفت: اگر پول عیدی را جمع کند می شود که عروسی کرد در غیر آن سال های زیادی همین طور نامزد بماند.
برخی دیگر از جوانان می گفتند: گرفتن مصارف گزاف عیدی جوانان را به فساد اخلاقی سوق می دهد و در آینده عقده یی بار می آیند و برخی از خانواده ها شخصیت و شهرت داشتن را در گرفتن مصارف گزاف عیدی می پندارند.

محمد قاسم از ولایت قندهار می گوید: در قندهار این رسم و رواج خیلی سخت است اگر به خانواده دختر عیدی برده نشود می گویند که دختر را قدر نداده اند.

فضل المالک ظریف که از دوره نامزدی و خانواده نامزدش خاطرات خوش داشته قصه می کند که آنها طرفدار عیدی بردن و مصارف بی جا نبودن و بالای داماد خود تاکید می کردند که چنین مصارف را نکند.

جمیل شیرزاد استاد پوهنزی ادبیات پوهنتون کابل می گوید: خانواده های که این مصارف هنگفت را بالای جوانان شان تحمیل می کنند نتیجه آن جدایی دو جوان که زندگی شان در حال استحکام یافتن است می شود پس باید فرهنگ سازی کرد.

سعید الرحمن احساس استاد علوم دینی پولی تخنیک کابل گفت که از نظر اسلام هم مصارفی که به شکل الزامی خواسته می شود و بی جا باشد را حرام دانسته و این چنین رقابت ها را ناروا میداند.

برنامه هوای تازه را از طریق ویب سایت رادیو آزادی www.radioazadi.com و صفحه فیسبوک هوای تازه Hawa e Taza هم شنیده و خوانده می توانید.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه : فروزان حبیب زاده
وقت نشر برنامه : هفته دو بار روز های شنبه و سه شنبه

Your browser doesn’t support HTML5

آیا در رمضان و عید خیر تان به کسی رسید؟