ولسی جرگه: مبارزه با "داعش" باید به رهبری نیروهای افغان صورت گیرد

هیات اداری ولسی جرگه روزدوشنبه درصحبت با رسانه ها تاکید کرد که جامعهء بین المللی به خصوص کشورهای منطقه باید دراین زمینه نیروهای امنیتی افغان را حمایت و نیازمندی های این نیروها را مرفوع نمایند.

اکنون بیشترباورها براینست که رهبری مبارزه مشترک علیهء گروه دولت اسلامی معروف به داعش ازسوی افغان ها درچوکات ایتلاف بین المللی می تواند دستاورد های مثبت آن را تضمین کند.

ولسی جرگه افغانستان و برخی ازکارشناسان در این کشورمی گویند هرگاه جامعهء بین المللی به خصوص امریکا قصد آغازمبارزه مشترک علیهء گروه داعش و نتایج مطلوب آن را دارند، باید جهت تقویت نیروهای امنیتی افغان و سپردن رهبری این مبارزه به افغان ها اقدام نمایند.

نذیراحمدزی معاون دوم ولسی جرگه روزدوشنبه درکابل به خبرنگاران گفت، نیازاست تا درامرمبارزه علیهء گروه داعش نیروهای امنیتی افغان به گونهء بهتر تجهیزشوند .

نذیراحمدزی گفت:

"تجربه ایتلافی که درعراق دربرابرداعش شکل گرفته است، تجربه چندان موفق نیستو آنها نتوانستند با گذشت بیش ازیکسال داعش را به همان حدی که درعراق و سوریه لازم است، تضعیف کنند. بنآ می توانند درچوکات یک ایتلاف بین المللی کشورهای مختلف منافع خود را جستجوکنند و درپی اهداف خود باشند به این لحاظ هر ایتلافی که درمنطقه شکل بگیرد، مخصوصآ درافغانستان در راستای مبارزه با داعش، باید رهبری اش را دولت افغانستان داشته باشد تا زیرپرچم افغانستان و حاکمیت ملی این کشور بتواند این مبارزه به پیش برود ."

نگرانی ازپیامد های گسترش فعالیت های داعش درمنطقه وجهان درحالی مطرح می شود که جنرال مارتین دیمپسی لوی درستیزقوای مسلح امریکا در دیدار اخیرش با رئیس جمهورافغانستان،تروریزم و افراطیت را خطرجدی برای منطقه و جهان خوانده، روی مبارزهء مشترک علیهء این پدیده تاکید کرده است.

درهمین حال میرداد خان نجرابی رئیس کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه ،نیز روی نتایج مثبت مبارزهء مشترک بین المللی در برابرتروریزم تاکید کرده می گوید، ممکن برخی تصامیم دراین راستا اتخاذ وعملی گردد.

میرداد خان نجرابی گفت:

"نیروهای بین المللی یقینآ تاثیرگذاری بیشتر درموضوعات امنیتی و منطقوی گذاشته اند. مواضع آنها را کوبیدند تا فشارهای داعش وارد شد. تعدادی از رهبران شان کشته و یا ازبین رفتهوساحاتی زیاد را هم ترک کردند. سفرلوی درستیزامریکا حتمآ یک بخش اش نسبت به خروج نیروهای بین المللی و مسوولیت های که درقبال مسالهء افغانستان وپ یمان امنیتی که به امضا رسیده دارند و برای آیندهء افغانستان تصامیم جدیدی را اتخاذ خواهد کرد."

آقای نجرابی اختلافات موجود میان طالبان و گروهء داعش را جهت تضعیف این گروه ها ونتایج مثبت مبارزه مشترک علیه آنان موثرمی خواند.

اخیرآ از فعالیت افراد وابسته به گروهء دولت اسلامی یا داعش درمناطق مختلف افغانستان گزارش های به نشررسیده، اما مسوولان امنیتی افغان همواره از ایستاده گی نیروهای امنیتی و اراده قوی حکومت در برابراین گروه سخن گفته اند.

درهمین حال برخی ازکارشناسان افغان می گویند که مبارزه مشترک و ایتلاف علیهء گروه داعش زمانی پر دستاورد خواهد بود که رهبری آن به دوش افغان ها باشد .

جاوید کوهستانی یکتن ازاین کارشناسان می گوید:

"ایجاد ایتلاف مهم است و نقش مهم را دراین راستا افغانستان برعهده دارد اگر تجهیزات مورد نیازبه نیروهای هوایی ما داده شود، انشالله ما می توانیم که داعش را درافغانستان ازبین ببریم. کشورهای منطقه باید هرچه زودتردست به دست هم دهند و ازپالیسی حکومت افغانستان حمایت کنند، باید قوای هوایی ما را تجهیزنمایند."

موضوع مبارزهء مشترک بین المللی علیهء گروهء دولت اسلامی معروف به داعش درحالی مطرح می شود که اخیراً اقدامات مشابه در کشورهای عراق و سوریه به رهبری امریکا آغازشده، اما نتایج آن چندان محسوس نبود است.

کارشناسان افغان می گویند، ازآنجاییکه تعدادی ازقوماندان مشهورداعش ازجمله حافظ سعید، شاهد الله شاهد، گل زمان، حقیارجهادیاروعبدالروف خادم یکی پی دیگر درافغانستان کشته شده اند، نیازاست تا با درنظرداشت تجارب کشورهای عراقو سوریه، این مبارزه به گونهء جدی طرح ریزی وعملی شود.

ویدا بره کی