نگرانی درحال افزایش از حضور جاسوسان خارجی در حکومت افغانستان

(عکس جنبهء تزیینی دارد)

اظهارات اخیر رییس اجرائیه حکومت افغانستان در مورد موجودیت جاسوسان در داخل نظام این کشور سبب نگرانی جدی مردم شده است.

رادیو آزادی تلاش کرد تا در مورد جاسوسان و چگونگی فعالیت آنان از ریاست اجرائیه معلومات بدست آورد، اما مقامات این ریاست در مورد جزییات ارایه نکردند.

ریاست اجرائیه می گوید: این افراد کسانی اند که هم در چوکات حکومت کار می کنند و هم از مخالفان مسلح حمایت می کنند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که حکومت در این زمینه کار می کند و در فرصت لازم در برابر آنان اقدام خواهد شد.

جاوید فیصل گفت:
"افراد و گروه های هستند که مستقیماً و یا هم غیر مستقیم از مخالفان مسلح حمایت می کنند و تشدد مورد پسند آنان است، باید از آن افراد جلوگیری صورت گیرد، حکومت بالای این افراد کار کرده است تا مشخص شود، وضاحت ها بدست آرود باز در مورد آنان اقدام خواهد شد."

عبدالله عبدالله رییس اجرائیه حکومت افغانستان روز دوشنبه در نشست شورای وزیران گفت که شماری از افراد در داخل حکومت این کشور به گونهء مستقیم و یا غیر مستقیم از مخالفان مسلح حمایت می کنند.

آقای عبدالله افزود که این مشکل از حکومت قبلی باقی مانده است، اما به گفته وی مبارزه با این افراد در صدر برنامه های کاری حکومت وحدت ملی قرار دارد.

پیش از این نیز در مورد موجودیت شماری از جاسوسان که در دستگاه حکومتی به نفع مخالفان مسلح دولت و برای برخی از کشور های بیرونی کار می کنند، اظهارات مشابه مطرح شده بود.

اما کارشناسان می گویند: ممکن این بار این اظهارات به دلیل اشتراک شماری از چهره های مطرح در مراسم فاتحه خوانی ملا محمد عمر در شهر کابل صورت گرفته باشد.

حاجی سید داوود یک تن از این کارشناسان فعالیت این افراد را خطرناک تر از مخالفان مسلح دولت می داند،

حاجی سید داوود می گوید:
"این گروه از افرادی که در خارج از کشور اند و یا در اداره نیستند خطرناک تر اند. این ها در اداره هستند، موتر دارند، از معاش و دیگر امکانات استفاده می کنند و بالاخره بر ضد حکومت به دیگران معلومات می دهند."

آقای داوود می گوید که اتهام جاسوسی بر افراد نباید بر اساس اظهارات که با استفاده از آزادی بیان صورت می گیرد، وارد شود، اما وی تاکید می کند که موجودیت جاسوسان در نظام خطرناک و نگران کننده است.

در این حال مردم عام و کارشناسان تاکید می کنند که در تقرر افراد در ادارات حکومتی به خصوص در ارگان های امنیتی باید توجه بیشتر صورت گیرد تا مخالفان مسلح دولت و افرادی که برای بیگانه ها کار می کنند، نتوانند در نهاد های حکومتی نفوذ کنند.

گزارش از تمیم اخگر