چگونگی وضعیت امنیتی نیروهای افغان!

با وجود پیشرفت های قابل توجه نیروهای امنیتی افغان در سال های اخیر، هنوز هم نیازمندی های جدی در بخش تجهیزات این نیروها وجود دارد.

واحد های زمینی در شرایط دشوار در بسیاری موارد نمی توانند به پوشش هوایی اتکا کنند.

وزارت دفاع افغانستان می گوید که اردوی ملی این کشور در بخش قوای زمینی مشکل جدی ندارد اما مشکلات در قوای هوایی وجود دارد و هنوز این بخش به گونه کامل فعال نشده است.

دولت وزیری معاون سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت که با آنهم نیروهای امنیتی افغان از روحیه قوی برخوردار بوده و حالت تعرضی دارند:

" قوای مسلح افغانستان در حالت تعرضی است و از حالت دفاعی بیرون شده است، ما عملیات پلان شده را اجرا می کنیم و این نشان دهنده آن است که اردو در حالت خوب است، در بخش قطعات زمینی، کماندو و قطعات خاص ما کدام مشکل وجود ندارد، در قوای هوایی مشکلات موجود است زیرا برخی بخش های قوای هوایی مثل رادار، توپچی، دافع هوا طیاره های بمبارد و قوی حمایوی تا کنون فعال نشده اند. "

آقای وزیری گفت که پس از آن که نیروهای امنیتی افغان به گونه مستقلانه تامین امنیت افغانستان را به عهده گرفتند فشار مخالفان مسلح افزایش یافت و سطح تلفات این نیروها نیز بلند رفت.

اما وی گفت که نیروهای امنیتی افغان توانسته اند که پس از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان مخالفان مسلح را در رسیدن به اهداف شان ناکام بسازند.

گفته می شود که نبود قوای هوایی عامل اصلی افزایش میزان سطح تلفات نیروهای امنیتی افغان بوده است.

در عین حال وزارت داخله افغانستان میگوید که در بخش های تخنیکی تجهیزات عصری را در اختیار ندارند.

نجیب دانش معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت در بخش قوای هوایی، حفاظت از سرحدات و کشف ماین ها به تکنالوژی عصری نیاز است و باید به این موارد توجه جدی صورت گیرد:

" شرایط ایجاد می کند که در بخش های تخنیکی، تجهیزات عصری در اختیار داشته باشیم، متاسفانه وسایل موجود برای نیازمند های که داریم کافی نیست، مثلاً در بخش کشف ماین ها و تطهیر آن، حفاظت از سرحدات و قوای هوایی نیروهای امنیتی افغان به تکنالوژی عصری شدیداً نیازمند هستند و این مواردی اند که باید بیشتر به آن توجه شود. "

افغانستان حدود سیصد و پنجاه هزار نیروی امنیتی دارد که از آن جمله یکصد و پنجاه وهفت هزار تن آنان پولیس ملی و نزدیک به سی هزارتن آنان پولیس محلی هستند.

اما گفته میشود که در این اواخرتعداد زیادی از نیروهای امنیتی افغان به دلیل به توجهی، امتیازات اندک و ضعف مدیریتی ترک وظیفه کرده اند.

گزارش های به نشر رسیده اند که حتی ماهانه چهارهزارتن از صفوف اردو و پولیس فرار می کنند.

در این میان ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان میگوید که بخاطر محافظت از اتباع کشور و تمامیت ارضی تلاش میشود.

حسیب صدیقی سخنگوی این ریاست میگوید که نیروهای امنیتی افغانستان با قوت بیشتر عمل خواهند کرد و هیچ نیروی نمی تواند مانع این پیشرفت شود:

" نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بخاطر محافظت از شهروندان،تمامیت ارضی،حاکمیت قانون،تامین امنیت و دفاع از هر تکتیک ممکن استفاده خواهند کرد. "

به گفته آقای صدیقی ریاست عمومی امنیت ملی با آنکه نتوانسته از حوادث خونین اخیر در کابل جلوگیری کند اما دستآوردی های چشمگیری داشته است.

این ریاست توانسته است در سه ماه گذشته پنجصد چهل وهشت تن را به اتهام انجام فعالیت های تروریستی بازداشت و نزدیک به هفده هزار کیلو گرام مواد انفجاری را ضبط کند.

اما با آنهم شماری از مردم از ضعف توانایی های نهاد های کشفی و استخباراتی انتقاد کرده می گویند که این نهاد ها نتوانسته اند وظایف شان را به درستی انجام دهند.

آنان در عین حال از حکومت میخواهند تا در کنار تقویت نهاد های کشفی نیروهای امنیتی افغان را به گونه درست تجهیز کند تا این نیروها بتوانند طوری که لازم است از این کشور دفاع کنند.

دو باشنده شهر کابل در این مورد به رادیو آزادی چنین گفتند:

" اردو را با سیصد و پنجاه هزار نفر ایجاد کردند اما آنان یک سلاح در دست دارند پس باید آنان را درست تجهیز کنند،حکومت تلاش کند اگر امریکا حاضر به این کار نیست از کشور های چون روسیه،چین و هند در بخش تجهیز نیروها کمک بخواهد. "

" نیروهای امنیتی افغان اگر بهتر تجهیز شوند بسیار خوب خواهد بود و این مساله برای چگونگی دفاع از مردم این کشور نقش مهم دارد. "

پس از گذشت سیزده سال، حضور نظامی ناتو و ایالات متحده امریکا در اول جنوری سال جاری میلادی پایان یافت و نیروهای امنیتی افغان خود مسوولیت تامین امنیت کشور را به عهده گرفتند.

پس از آن زمان ماموریت امریکا و ناتو در افغانستان در بخش آموزشی و مشورتی متمرکز است وتعداد نیروهای بین المللی اکنون به سیزده هزار تن در این کشور کاهش یافته و این نیروها در برخی عملیات ها به نیروهای امنیتی افغان کمک هوایی میرسانند.

اما آگاهان امور می گویند که نیروهای امنیتی افغان با تروریزم بین المللی روبرو اند و از این سبب نیازمند تعهد کمک درازمدت جامعه جهانی استند.

محمد اسحاق اتمر یکی از تحلیل گران سیاسی و نظامی در صحبت با رادیو آزادی توانایی ها و تلاش های نیروهای امنیتی افغان را قابل قدر خواند اما گفت که کافی نیست و باید این این نیروها درست تجهیز شوند:

" فداکاری و سربازی را که نیروهای امنیتی ما انجام میدهند قابل قدر است، اما کافی نیست زیرا افغانستان در برابر یک جنگ بسیار بزرگ قرار دارد، نیروهای امنیتی افغان باید درست تجهیز شده و امتیازات خوب داشته باشند،مشکلات شان رفع شود از حمایت هوایی برخوردار باشند وتعهدات دراز مدت کشور های بزرگ جهان را به همراه داشته باشند. "

افزایش نا امنی ها در ولایت های مختلف مانند: قندز، بدخشان، فاریاب،ننگرهار، نورستان، غزنی،هلمند و برخی مناطق دیگر و شکل گیری گروه داعش از مسایل بوده اند که اخیراً نگرانی های را در پی داشته و سبب شده اند تا نیروهای امنیتی افغان مجبور به درگیری های متعددی با مخالفان مسلح شوند.

نماینده های مردم همواره تاکید کرده اند که باید برای جلوگیری از حملات مخالفان و افزایش نا امنی ها در کشور اقدامات جدی صورت بگیرد.

برخی از اعضای ولسی جرگه افغانستان میگویند جنگ جاری در افغانستان جنگ استخباراتی، منطقوی و فرا منطقوی است و حکومت باید از جامعه جهانی بخواهد تا بر کشور های فشار وارد که بر علیه افغانستان جنگ را طرح ریزی میکنند.

عبدالقادر زازی یک عضو این جرگه در صحبت با رادیو آزادی گفت تا زمانی که بر کشور های حامی تروریزم فشار آورده نشود اگر نیروهای امنیتی افغان به گونه کامل هم تجهیز شوند،برای پایان بخشیدن به جنگ سودی نخواهد داشت:

" جنگ، جنگ استخباراتی، منطقوی و فرامنطقوی است این جنگ بین الافغانی نیست، سیاسون کشور ما باید با تمام جامعه جهانی صحبت بکند و حالا دشمن افغانستان واضح شده و آشکار است که لانه های تروریستی در کدام کشور است و جامعه جهانی بالای کشور های فشار بیاورد که لانه های تمویل و تولید تروریستان را دارد، در غیر آن من فکر نمی کنم که اگرهر قدر نیروهای امنیتی افغان تجهیز هم شود این جنگ خاتمه یابد. "

این در حالیست که بتازه گی ریاست عمومی امنیت ملی گفت که جنگ جاری در افغانستان بین الافغانی نیست و طالبان مسلح وسیله جنگ نیابتی پاکستان در افغانستان اند.

از سوی هم آگاهان میگویند که جامعه جهانی باید به حمایت اش از افغانستان ادامه داده و نیروهای امنیتی افغان را درست تجهیز کند، زیرا به باور آنان نیروهای امنیتی افغان در خط اول مبارزه با تروریزم بین المللی قرار دارند.

آنان همچنان میگویند که جامعه جهانی کشور های حامی تروریزم را تحت فشار قرار داده و آنان را وادار سازند تا از جنگ علیه افغانستان دست بکشند.

این تحلیل گران میگویند در غیر این صورت عواقب این مساله برای افغانستان،منطقه و جهان خطرساز خواهد بود.

سحر لیوال